nepřihlášený uživatel · Registrovat se · Přihlásit se

Zubrnická museální železnice: jedinečná technická památka v Severních Čechách

Témata: Železnice, České středohoří a Žatecko

Drezína Tatra
Inspekční drezína Tatra z období první republiky.

Bývalá místní dráha Velké Březno – Verneřice – Úštěk je jednou z nejzajímavějších železničních tratí v České republice vůbec. Zubrnické železniční muzeum najdete právě na této trati - 15 km severovýchodně od Ústí nad Labem, v prostorách nádraží v Zubrnicích. Kromě exponátů spojených s místní tratí se v muzeu nachází i mnohé unikátní kousky z celé Evropy.

Dráha byla postavena v letech 1889-1890. Provoz v úseku Velké Březno – Verneřice byl zahájen v den šedesátých narozenin císaře Františka Josefa I. dne 18.8. 1890. Na odbočce z Lovečkovic do Uštěka začaly vlaky jezdit v září téhož roku. Stavitelé rakouské firmy Stern Hafferl se mistrně vypořádali s náročným členitým terénem bez drahých mostů a tunelů. Trať důsledně kopíruje kopcovitou krajinu Českého středohoří, strmě stoupá z labského údolí od Velkého Března (149 m.n.m) a po patnácti kilometrech dospěje do svého nejvyššího bodu v zastávce Mukařov (576 m.n.m.). K dosažení tohoto převýšení musí koleje každým metrem průměrně nastoupat zhruba 30 milimetrů, v nejvyšších spádech až 42 milimetrů. Toto stoupání řadí tuto trať hned za ozubnicové dráhy a činí ji s takovými parametry výjimečnou.

Stoupání 30‰, v největších spádech až 42‰, řadí trať hned za ozubnicové dráhy a činí ji s takovými parametry v ČR jedinečnou.
Ukončení provozu
Ukončení provozu 27. května 1978.
Archiv ZMŽ

Malé parní lokomotivy se čtyřmi vagónky každý den stoupaly údolím vzhůru a namáhavě supěly, jako když štěká pes. Proto se pro ně vžil název ,,Čokl'' a jezdily zde plných 70 let. Po druhé světové válce vlivem národnostních proměn v pohraničí však klesly počty cestujících i nákladů a na trati postupně převládla rekreační doprava. Kdo by nepamatoval přeplněné motoráčky směřující k úštěckému rybníku Chmelař. Přestože dráhy vykazovaly velmi solidní výkony v osobní dopravě, nepřežila trať vlnu rušení tratí v sedmdesátých letech. Velký zármutek přihlížejících doprovázel dne 27. května 1978 dvojici motoráčků při posledních jízdách.

Mnoho nadšených lidí se však s krutým osudem lokálky nehodlalo smířit a již od roku 1980 byly podnikány první brigády i nesčetná jednání k zachování alespoň šestikilometrového úseku z Velkého Března do Zubnic. Myšlenku také z části podporovalo Okresní vlastivědné muzeum které dráhu chtělo začlenit do nově budovaného skanzenu v Zubnicích. Po listopadu 1989 převzaly osud trati do svých rukou soukromé iniciativy, kterým se v roce 1993 podařilo krátkodobě prosadit i zkušební provoz. V tomto roce vzniká také občanské sdružení Zubrnická museální železnice (ZMŽ), které se o trať stará dodnes. Stav trati však volal po důkladnější opravě, některé kolejnice pochází často i ze třicátých let. Řada mostních staveb (někdy i dřevěných) je dokonce v původním stavu ještě z roku 1890. Díky tomu byl nesnesený úsek trati Velké Březno – Zubrnice – Lovečkovic v roce 1989 vyhlášen kulturní památkou České republiky.

Nesnesený úsek trati Velké Březno – Zubrnice – Lovečkovice byl v roce 1989 vyhlášen kulturní památkou České republiky.
Unikátní lokomotivy
Vlevo (modrá) francouzská lokomotiva původně zkonstruovaná pro posun dělových vozů. Za ní ruční železniční jeřáb a motorový osobní vůz M131 známý též jako "Hurvínek".

Od té doby také probíhají daleko intenzivnější opravné práce. Jen počty vyměněných pražců jdou do tisíců. Jen malé srovnání, na šestikilometrovém úseku Velké Březno – Zubrnice leží zhruba pět tisíc pražců. Do dnešní doby bylo vyměněno něco přes čtyři tisíce pražců. Opravy jsou prováděny převážně ručně a za současného respektování památkového charakteru trati. Proto se vlakem dnes bohužel stále nesvezeme nejen pro pracovní ruch, který na trati vládne, ale také díky průtahům při privatizaci.

V roce 1996 bylo pro veřejnost otevřeno železniční muzeum. K původní expozici o historii dráhy se postupně přidala unikátní sbírka historických drezín, malá dopravní kancelář, či zajímavá železniční kolejová vozidla. Mezi největší lákadla patří jistě svezení na drezíně a to jak na ruční nebo motorové. Za pozornost stojí například velocipédová šlapací drezína z dvacátých let nebo inspektorská drezína Tatra.

V roce 1996 bylo otevřeno železniční muzeum. K původní expozici o historii dráhy se přidala i unikátní sbírka historických drezín.

Svou vlastní sílu si můžete vyzkoušet na ručním kolejovém jeřábu. Funkční technický unikát pochází z roku 1877. Zájemce o válečnou techniku jistě zaujme zřejmě nejstarší dochovaná motorová lokomotiva u nás. Pochází z roku 1916. Byla vyrobena pro francouzskou armádu. K vidění jsou i jiní svědkové železniční historie.

Drezína z filmu Rebelové
Vyzdobená "maďarka" - inspekční drezína maďarských drah.
Drezína byla vyzdobena pro film Rebelové, kde si také zahrála.

Samotná trať i dopravní staby byly několikrát využity při filmování. Kdo viděl film Rebelové, tak si určitě vzpomene na vyzdobenou drezínu, na které jezdili hlavní hrdinové. Film byl natáčen na trati a na nádraží v Zubnicích v roce 1999. Neméně slavný film Páni kluci se natáčel jen o pár kilometrů dále na nádraží Levín v roce 1975.

Drezínu, která hrála ve filmu Rebelové můžete spatřit ve sbírce drezín. Na trati se v roce 1975 natáčel i film Páni kluci.

Aktuální informace o pořádaných akcích, další fotografie a podrobnosti naleznete na webových stránkách: http://www.zmz.cz/

Článek byl připraven ve spolupráci s občanským sdružením Zubrnická museální železnice. Děkujeme.

Sjednejte si cestovní pojištění online!
Sleva 50% při sjednání online
Cestovní pojištění od 11 Kč na den
Přehledné srovnání nabídek
VYPOČÍTEJ
Rubrika: Tipy na cesty
Seriál: Železniční zajímavosti
Témata: Železnice, České středohoří a Žatecko
Galerie: 13 obrázků
Názory k článku: celkem 7 (poslední 2.7.2006 22:59)
13.3.2006
Hodnocení karmou
Současná karma článku: 20.72
Co je to karma a jak funguje?


Galerie k článku

Parní romantika
Parní romantika
Ukončení provozu
Ukončení provozu
Zubrnické nádraží dnes
Zubrnické nádraží dnes
Záběr z trati
Záběr z trati
Karkulka (mašinka)
Karkulka (mašinka)
Drezíny
Drezíny
Fotogalerie k článku Zubrnická museální železnice: jedinečná technická památka v Severních Čechách
Zobrazit všechny obrázky — celkem 13 obrázků

Názory k článku

 NadpisVloženoAutor
jo 16.3.2006 17:41 Tomáš Peterka
Re: drezína 16.3.2006 18:32 Věroš Kaplan
Re: drezína 17.3.2006 19:24 Tomáš Peterka
Drezina a tramvajové koleje 17.3.2006 12:20 Filip Bašta
Re: Drezina a tramvajové koleje 17.3.2006 19:22 Tomáš Peterka
Re: Drezina a tramvajové koleje 18.3.2006 00:17 Věroš Kaplan
Re: Drezina a tramvajové koleje 2.7.2006 22:59 Anonym
Cestovatel
Sponzorované odkazy: · nejkrásnější fotky z Čech
Teambuilding · Bond, James Bond
TOPlist