Za hranice všedních dnů i republiky aneb Rakousko v roce 1999 tři a půlkrát jinak

Téma: Rakousko

Rakousko po třetí

Rakousko po třetí bylo pouze jednodenním výletem v jednu krásnou říjnovou sobotu. Odjížděli jsme v 5 hodin ráno a až do osmi hodin jsme nevěděli, kam přesně v Rakousku zamíříme. Stále jsme si nebyli jisti, že nám v tuto roční dobu bude přát počasí a že se budeme moci vydat třeba někam do podhůří Alp. Proto jsme spíše počítali s tím, že budeme věnovat více času hlavnímu městu. Je pravda, že jsme tajně doufali, že se nám počasí vydaří a že se vydáme dále než jen do Vídně.

pohled ze Stuhlecku

Počasí nám skutečně přálo. Když jsme se v osm hodin ráno objevili na kraji Vídně a když jsme zjistili, že počasí není zase tak nejhorší, rozhodli jsme se, že se přece jen vypravíme dále než jen do pouhé Vídně. Objeli jsme Vídeň po okruhu a najeli na jižní dálnici směr Graz. Z ní jsme odbočili do Aspangu. Tam jsme si dopřáli krátkou zastávku a pak jsme se vydali do předhůří Alp. Sice víme, že nestihneme návštěvu žádných atraktivních center cestovního ruchu, ale někdy to, co není příliš známo, poskytne příjemnější zážitky než místa, která jsou hojně navštěvována turisty.

Z Aspangu stoupáme úzkou silničkou směr St. Corona a. W. Nad tímto půvabným už horským střediskem se nám otevře první krásný rozhled. Už mrazivý vítr rozfoukává mraky a vyhání je do takové výše, abychom zahlédli i horské vrcholy ozdobené již sněhovými čepičkami. Střídavě stoupáme a opět klesáme. Na Feistritzsattlu se ocitneme ve výšce 1290 m, po čtrnácti kilometrech jízdy v Retteneggu jsme na osmi stech šedesáti dvou metrech. Uhýbáme doprava směr Semmering a zase stoupáme, tentokrát hluboce zaříznutým údolím se zalesněnými stráněmi. Tentokrát se nejvyšší bod na hlavní silnici nazývá Pfaffensattel a jeho nadmořská výška je 1372 m.

pohled ze Stuhlecku Znovu odbočíme na užší silnici - podle průvodce má být placená. Mýto ale nikde neobjevíme. Najíždíme na typickou silnici vedoucí k horskému vrcholu. Tato je 4 km dlouhá, nezpevněná, široká maximálně tak 5 metrů, s mnoha zatáčkami. Stoupání dosahuje místy až 16 %. A jako podobné silnice i ona nabízí turistovi mnoho nezapomenutelných pohledů. Po několika zastávkách konečně dospějeme k vrcholu, jehož název je Stuhleck a nachází se ve výšce 1792 metrů.

Na vrcholu i přes ostrý vítr stojí několik aut a lidé se vydávají na procházku. Většina z nich ale asi končí svůj dnešní pobyt zde v místní horské chatě Alois Günther Haus u horkého čaje, vydatné gulášové polévky či něčeho jiného, ale hlavně teplého. I my se nabalíme a vystoupíme na nejvyšší bod. Jako na dlani se nám předvede nejen masív Fischbacher Alpen, k němuž Stuhleck patří. Veitschalpe, Schneealpe, Raxalpe, Schneeberg - všude na vrcholcích těchto masívů už leží sníh.

Sjedeme o něco níže a v lesním závětří zvládneme oběd. Posilněni se vydáváme na další cestu. Ta vede dolů, zpět do Retteneggu, odsud do Ratten, na tzv. Alpl - mimochodem další místo s krásnou vyhlídkou - a do Krieglachu, centra zimní i letní rekreace. Jen zběžně si prohlédneme půvabné náměstí s Neptunovou kašnou a kostel sv. Jakuba, jehož základy spadají do 16. století. Dnes nás upoutá jeho barokní přestavba z 18. století.

v blízkosti Schneebergu Protože se už odpoledne převažuje k večeru a protože víme, že v horách se velmi rychle setmí a ochladí, nastupujeme zpáteční cestu. Mürzzuschlag, Kapellen, Hirschwang, údolí pod Schneebergem. K tomu krásná údolí, jezero, zasněžené vrcholky, poklidná atmosféra sobotního odpoledne v rakouském městečku. Tolikrát prožité, tolikrát žádané. Vždyť klid a pohoda - to je to, co dnešnímu uspěchanému životu především schází. Není tedy divu, že příjemně naladěni pokračujeme v cestě domů a vůbec nám nevadí, že výlet byl až příliš krátký. Víme, že se do této alespoň pro nás přívětivé země vrátíme - jen nevíme, kolikrát ještě, a doufáme, že mnohokrát - a věříme, že nás nikdy nezklame. Stále obdivujeme klid zdejších lidí i jejich přívětivost a vstřícnost, krásu kulturního dědictví i přírodních pozoruhodností. Stále nechceme uvěřit tomu, že ať pro krátké či delší výlety nám tato země je schopna připravovat nová a nová příjemná překvapení. A to je právě to, co nás s absolutní pravidelností do této země přivádí.

Sjednejte si cestovní pojištění online!