nepřihlášený uživatel · Registrovat se · Přihlásit se

Experimentální divadla v Brně

Brněnská experimentální scéna se začala formovat na přelomu 60. a 70. let minulého století a od té doby je jejím centrem. Zasloužily se o to hlavně divadla Husa na provázku a Hadivadlo.

Sdružení Husa na provázku vzniklo na podzim v roce 1967 jako poloamatérská skupina divadelníků a studentů uměleckých škol. Základním pilířem této skupiny byli studenti JAMU všech různých oborů a název souboru převzali z předmluvy ke knize Šest libret Jiřího Mahena. Své první působiště měli v Domě umění, jehož vedení nad „Husou“ drželo záštitu a jako své první představení uvedli Panta Rei (Šibeniční písně Christiana Morgensterna) pod taktovkou Milana Uhdeho. V roce 1969 bylo sdružení nuceně přejmenováno na Divadlo na provázku. Jedním z jeho charakteristických znaků bylo, že nemělo trvalé působiště a své hry uváděl soubor v mnohých divadelních, ale převážně nedivadelních prostorech. Tvůrčími pilíři Divadla na provázku, kteří udávali jeho uměleckou tvář po několik let byli tři režiséři – Zdeněk Pospíšil, Petr Scherhaufer a Eva Tálská. Všichni tři formovali a velmi výrazně ovlivnili tvář současného divadla. Od roku 1973 pořádá Divadlo na provázku festival nazvaný Divadlo v pohybu. Dalším ze znaků tohoto divadla byla častá improvizovaná představení (Comedia dell´arte) neobvyklá práce s prostorem a používání soudobých světových trendů v oblasti divadla..Na jevišti zde o rok později debutovala Dagmar Veškrnová. Mezi prvními herci se zde také objevovali Miroslav Donutil, Pavel Zedníček, Jiří Bartoška, Karel Heřmánek, Martin Havelka, Boleslav Polívka,Vladimír hauser,Pavel Zatloukal, Jíří Pecha a Alena Ambrová, Iva Bittová, Gabriela Wilhelmová, Dagmar Bláhová.

Současnou tvář divadla udává umělecký ředitel Vladimír Morávek, na režii se podílí Eva Tálská, Jiří Jelínek a Jan Antonín Pitínský. Po 35 letech divadlo Husa na provázku opět uvedlo jednu ze svých legendárních inscenací Balada pro Banditu. Následně uvedla na svou scénu 4 dramatizace románů od Fjodora Michajloviče Dostojevského –Idiot, Běsy, Zločin a trest a Bratši Karamazovi ( v divadle uvedeno pod názvy : Kníže Myškin je Idiot, Běsy –Stavrogin je dáběl, Raskolnikov jeho zločin a jeho trest a Bratři Karamazovi. Vše v režii Vladimíra Morávka. Mezi jeho poslední počiny na scéně „Provázku“ patří Lásky jedné plavovlásky na motivy stejnojmenného filmu Miloše Formana. Jan Antonín Pitínský zde minulou sezonu uvedl hru Evangelium Sv.Lukáše s podtitulem na rovinu!,která se věnuje dvouhodinovému zasedání u Berlína v průběhu II.světové války, kde pohlaváři Třetí říše dali pokyn k likvidaci 6ti milionů lidí jednoho národa. Eva Tálská zůstává věrná provázkovské scéně a v součastnosti připravuje inscenaci Rukopis Královedvorský , která bude uvedena ke 40. výročí divadla. Eva Tálská v Divadle Husa na provázku působí mimo jiné i jako vedoucí Studia dům.Další výraznou osobností divadla je Jiří Jelínek – herec a režisér v jedné osobě. Mezi jeho autorské inscenace patří Růžový panter, Shakespyré nebo nedáno uvedená Nesnesitelná lehkost jízdy.

Hadivadlo vzniklo v roce 1974 v Prostějově, původně jako Hanácké divadlo.Desetileté působení v Prostějově ukončilo Hanácké divadlo festivalem vlastních inscenací a přemístilo se do Brna. Zde po několika komplikacích získalo konečně prostory na Šelepově ulici. V této době vznikaly inscenace jako Cesty, Dnes naposled, Dcery národa… apod. V roce 1988 koncipuje Hadivadlo s Divadlem Husa na provázku scénický časopis „Rozrazil“.Pomocí něhož, se chtějí podílet na promněně společenské a politické situace.V roce 1991 se Hadivadlo opět stěhuje, tentokrát do prostor na Sukově ulici (Kabinet můz).Téhož roku má premiéru inscenace Lidská tragikomedie Ladislava Klímy, která se stala jednou z nejvýznamnějších inscenací českého polistopadového divadla. Hanácké divadlo, později Hadivadlo bylo spojeno se jmény jakou jsou Břetislav Rychlík, Arnošt Goldflam, Jan Antonín Pitínský, Luboš Balák. Za herce Ján Sedal, Martin Dohnal, Miloslav Zavadil, Tomáš Matonoha, Josef Polášek, Pavel Liška nebo Simona Peková, J.Halounová a DanaPoláková.

Mezi současné inscenace patří nedávno uvedené Pařeniště Jana Antonína Pitínského, zobrazující politické procesy v 50.letech minulého století a normalizaci. Dále pak Doma u Hitlerů aneb Historky z Hitlerovic kuchyně v režii Arnošta Goldflama nebo Indián v ohrožení mladého nadějného režiséra Jiřího Havelky.

Pod Centrum experimentálního divadla v Brně patří i divadlo U stolu. Tato tři brněnská divadla patří k proudu alternativní kultury a jsou jedny z mála, která si i v dnešní době udržela svoji osobitou poetiku a nekomerční zaměření. Svým působením ovlivnovala a dodnes ovlivňují mladou generaci a nabízejí alternativní postoje ke konzumnímu způsobu života.

2.3.2008 20:37
Hodnocení karmou
Současná karma článku: 19.77
Co je to karma a jak funguje?


Diskuse k zápisku

V diskusi zatím nejsou žádné příspěvky

TOPlist