Rusko-Estonsko-Finsko - Den sedmý

Den sedmý, sobota, 26.7.2008

Národní park Lahemaa, cesta Viitna-Võsu-Oandu

dsc-6110-small

Ráno vstáváme celkem pozdě. Spalo se tu dobře. Helča vyráží napřed, já ještě půl hodinky dospávám. Jdeme směrem k Palmsu, kde je zámeček. Docházím akorát, když se Helča vrátila z prohlídky. Je 12 hodin a obědváme na parkovišti. Já jsem si uvařil velmi dobrou rajskou polévku. Nakonec ještě čepujeme lehce zažloutlou vodu z kohoutku (ale pitnou, parkonárodní) a jdeme na cestu. Po dvou kilometrech v Muibe odbočujeme do lesa a zkracujeme si cestu lesní pěšinou. Lesy jsou krásně čisté s 0,01% odpadků. Jen velmi vyjímečně potkáme nějakou plechovku, či plastovou láhev. Tento úsek cesty je zajímavý v tom, že les je prostorný, velké rozestupy mezi stromy, tichý a všude je takový bělavý nádech. Kousek za aut. zastávkou Sooma se napojujeme na značenou turistickou trasu směr Võsu. Cesta je velmi příjemná a jelikož je Estonsko vcelku placka, tak tu nejsou žádná velká převýšení. Asi v šest hodin večer dorážíme na kraj Võsu, odhazujeme batohy a Helča vyráží koupit do města chleba a párky. Máme na ně chuť. Sice nás bolí nohy, ale rozhodujeme, že ještě dneska do Oandu dojdeme. Je to už jenom 9 kilometrů. Cestou překračujeme různé potůčky a říčky s jejich čistou vodou, která je ale velmi rezavě zbarvená.

dsc-6117-small

Poslední část cesty, která vede naučnou stezkou skrz pustý les, kde jedinná možnost jak jít, je držet se chodníčku z prken položených na mokřady, zem, kořeny a vedoucí okolo, ale i přes spadané stromy, jdeme za šera. Už se stmívá, ale už jsme skoro v kempu. V Oandu je neplacený kemp. Je to parkoviště, místo pro stany, dvě ohniště, zastřešené stoly, kadibudka a bouda se dřevem, které je stále doplňováno pracovníky národního parku. Vše je zdarma. Lepší, než si pouštět turisty tábořit do lesů, je dát jim tuto snadnou možnost. Nápad výborný a nese ovoce. Ale je taky otázka toho, že drtivá většina návštěvníků jsou místní a ti si přeci vlastní les ničit nebudou. Co to udělá za pár let, pokud sem vtrhnou bujaří turisté z okolních států radši nechci předpokládat.

dsc-6127-small

U ohniště sedí početná skupinka Estonců a přisedáme si k nim. Nabízejí nám jídlo a pití, jelikož ho mají více než sní a ještě dnes v noci odjíždějí. Pořád nám nabízejí vodku, ale tu pije jenom Helča, já si dávám dvě láhve Estonského piva. Není tak hořké, je dobré. Pečeme buřty a uleháváme s plnými žaludky domácích Estonských koláčků se skořicí a vanilkovým cukrem, které pekla jedna slečna od nich. Mimochodem pocházejí z Čechy hojně navštěvovaného městečka Kunda. Samozřejmě jim vysvětlujeme proč to tak je a co název jejich domova v češtině znamená. Takže zábava pozdě do rána.

Odhadem jsme dnes ušli tak 25km.