nepřihlášený uživatel · Registrovat se · Přihlásit se

Železniční stanice v oblacích

Vyjíždíme ze střediska Col des Mosses, ve kterém jsme ubytováni a vydáváme se severovýchodním směrem do města Interlaken. Zde odbočujeme na jih a míříme do Bernských Alp. Silnice nyní začíná stoupat a zakrátko nás přivádí do městečka Grindelwald, ležícího ve výšce přes jedentisíc metrů.

Grindelwald

Zajíždíme na východní okraj tohoto známého střediska a vydáváme se na prohlídku. Nejprve procházíme kolem vzorně upraveného hřbitova, poté míjíme budovu muzea a pak již přicházíme na hlavní ulici Dorfstrasse. Ta je lemována krásnými domy s dřevěnými štíty a s balkóny plnými květů. Na balkoně jednoho z domů je umístěna maketa krávy, jejíž rohatá hlava hledí dolů na ulici. Procházíme kolem několika obchodů a restaurací a poté odbočujeme z hlavní ulice do upraveného parku, na jehož okraji stojí sportovní hala. Vcházíme dovnitř a procházíme přes rozlehlou dvoranu k prosklené stěně, oddělující vestibul od kryté umělé ledové plochy. Přistupujeme ke stěně a chvíli pozorujeme hokejový zápas, který zde právě probíhá.

Švýcarsko, Grindelwald

Švýcarsko, Grindelwald

V hale je také umístěno informační středisko, kde je turistům k dispozici množství informačních letáků. Opouštíme halu a přes parkoviště se dostáváme na nádraží ozubnicové železnice. Nedaleko od nás stojí ve stanici modrožlutá souprava, která zajišťuje spojení s Interlakenem a také zelenožlutá, která jezdí do Lauterbrunnenu.

Jízda na Jungfraujoch

Přicházíme na nástupiště a nasedáme do zelenožlutého vlaku, který se s námi přesně na čas vydává na cestu. Elektrická souprava pomalu projíždí po úzkých kolejích vinoucích se po svazích okolních kopců. Vláček projíždí kolem četných lyžařských tratí s vleky a asi po dvaceti minutách jízdy se již blíží ke stanici, ve které naše jízda končí. Vystupujeme a na veliké staniční budově čteme nápis Kleine Scheidegg, 2061 metrů nad mořem. Zastávka, v níž se nacházíme, je výchozím místem pro jízdu do stanice Jungfraujoch, která je naším cílem. Zakupujeme si jízdenky a čekáme na odjezd vlaku. Volný čas vyplňujeme procházkou kolem stanice. Kromě staniční budovy se zde nachází také depo pro vlakové soupravy, dva hotely, velká restaurace, servisní středisko pro lyžaře, několik stánků s občerstvením a prodejna suvenýrů. Na druhé straně za kolejemi, vidíme velké indiánské iglú, kolem něhož se pohybuje několik lidí, oblečených v indiánském oděvu. Do odjezdu vlaku zbývá několik minut a tak nastupujeme do červenožluté soupravy. Vstupujeme do příjemně vytopeného vagónu, na jehož podlaze leží koberec a na zelených stěnách jsou umístěny LCD displeje. Usedáme na pohodlná červeně čalouněná sedadla a souprava se dává do pohybu. Na displeji začíná běžet film o stavbě železnice Jungfraubahn. Tato jedinečná trať se stavěla v letech 1896–1912. Celá trasa je přes devět kilometrů dlouhá a z toho je přes sedm kilometrů tunelů. Trať kopíruje svahy horských velikánů a prudce stoupá. Za zastávkou Eigergletscher vjíždíme do tunelu, vyraženého v masivu Eigeru a Mönchu. Se zatajeným dechem pozorujeme skálu, která se míhá jen několik desítek centimetrů za oknem. Na displeji se objevuje informace, že v příští zastávce vlak na pět minut zastaví. Chvíli nato zaskřípou brzdy a souprava zastavuje. Vystupujeme a na tabulce upevněné na skále čteme nápis, Eigerwand 2865 metrů. Krátkým tunelem procházíme do uměle vytvořené jeskyně, v níž se nachází prosklené otvory, vyražené ve skalní stěně. Přistupujeme k oknu a pozorujeme téměř kolmou skalní stěnu Eigeru, zčásti pokrytou ledem. Po úchvatné podívané se vracíme do vagónu a souprava stoupá do zastávky Eismeer, ležící ve výšce 3160 metrů. Vystupujeme a znovu procházíme chodbou vyhloubenou ve skále, k zaskleným otvorům. Tentokrát, kam až hustá mlha dovolí, pozorujeme hrbolatý povrch ledového moře. Poté následuje poslední úsek cesty, během kterého vlak zdolává stoupání až dvacetpět procent a posléze přijíždí do cíle.

Železniční stanice v oblacích

Švýcarsko, Jungfraujoch, nejvyšší železniční stanice v Evropě

Švýcarsko, Jungfraujoch, nejvyšší železniční stanice v Evropě

Vrcholová stanice Jungfraujoch je vyražená ve skalním masivu ve výšce 3454 metry nad mořem a je nejvýše položenou železniční stanicí v Evropě. Vystupujeme z vlaku a procházíme jedním ze dvou vysokých tunelů, které stanici tvoří. Z nadmořské výšky se nám začíná točit hlava a těžce se nám dýchá. Ve výšce, ve které se nacházíme, klesá tlak na zhruba šedesát procent normálního tlaku, což způsobuje některým lidem potíže. Nesnáze vyvolané nízkým tlakem, však po několika minutách pobytu ve stanici sami mizí. Ještě stále nejistým krokem přicházíme k výtahu, který vede na skalní vrchol Sphinx, na kterém je vybudována stejnojmenná observatoř. Rychlovýtah po krátké jízdě zastavuje a my se ocitáme v nadmořské výšce 3571 metrů. Otevíráme dveře a vycházíme na venkovní terasu. Ihned však zažíváme šok. Z vnitřních prostor, které jsou temperovány na dvacet stupňů, se náhle ocitáme ve sněhové vánici. Venkovní teplota je hluboko pod bodem mrazu a terasa, která je zhotovena z ocelových roštů upevněných ke skále, je zasypána silnou vrstvou sněhu. Stejně jako několik dalších turistů, nacházejících se na terase i nás bičují sněhové vločky, hnané silným větrem. Přicházíme k zábradlí, pod kterým se nachází kolmá skalní stěna. Díky sněžení, je bohužel viditelnost jen několik desítek metrů, tak že nemůžeme vidět okolní štíty Eiger, Mönch a Jungfrau. Obcházíme terasu, ze které pracovník stanice oblečený v oranžové kombinéze, odklízí pomocí elektrické frézy sníh. Po chvíli pobytu na terase nám začíná být zima. Vracíme se tedy do observatoře a sjíždíme výtahem zpátky na Jungfraujoch. Ze stanice je možné podniknout výstup na ledovec, nebo procházku pod horu Mönch. Vzhledem k dnešnímu počasí, to však není možné. Míříme tedy do Sphings Hall, kde je umístěna výstava moderního umění. Poté procházíme dlouhou chodbou do ledové jeskyně. Ta je vyhloubena v ledovci, který pokrývá skálu a který je silný sedm až deset metrů. V jeskyni jsou vystaveny plastiky zhotovené z ledu. Postupně procházíme soustavou chodeb a prohlížíme si perfektně vymodelované ledové výtvory, představující zvířata a pohádkové bytosti. Z království ledu se poté přemísťujeme do poštovního úřadu, který je ve stanici rovněž umístěn. Zakupujeme si zde pohlednici a necháváme si jí orazítkovat speciálním razítkem. Ve stanici jsou turistům také k dispozici vnitřní vyhlídky na okolní hory. Dále pak zde jsou bufety, restaurace, prodejna suvenýrů a dokonce i stálá zdravotní služba. Ještě si kupujeme suvenýr a čas vymezený pro náš pobyt na Jungfraujoch se naplnil. Musíme se totiž v určenou hodinu vrátit, abychom se připojili k naší skupině. Přesto, že jsme neměli možnost podniknout venkovní procházku po sedle, rozhodně jsme se zde nenudili. Vracíme se na nástupiště a za chvíli již sjíždíme dolů do stanice Kleine Scheidegg. Zde přestupujeme do zelenožluté soupravy a vyjíždíme směrem na Lauterbrunnen.

Wengen

Nevracíme se však až do cílové stanice, ale vystupujeme na malém nádraží ve Wengenu, abychom si prohlédli toto horské středisko se světoznámou sjezdovkou. Vycházíme před nádraží a pozorujeme muže, jak nakládá do elektromobilu zavazadla hostů, kteří právě přijeli vlakem. Wengen totiž nemá spojení po silnici a tak dopravu osob i nákladu zajišťuje železnice. Přepravu po obci pak zajišťují právě elektromobily. Vydáváme se po ulici Dorfstrasse na procházku. Cestou míjíme penziony, restaurace a obchody a než se nadějeme, přicházíme na okraj střediska. Poté se vracíme na nádraží a nasedáme na nejbližší spoj, kterých tu denně projede až čtyřicet. Vlak opouští nádraží a projíždí horskou krajinou, pokrytou zelenými loukami a lesy. Během cesty se nám naskýtá fantastický pohled na kolmé, několikset metrů vysoké skalní stěny, obklopující údolí Lauterbrunnen a také na horský hřeben, uzavírající na obzoru celou dolinu. Pohledem na tuto malebnou scenérii se loučíme s „Top of Europe“, železniční stanicí ležící s trochou nadsázky až v oblacích a s Bernskými Alpami, které nám však dnes kvůli zamračenému počasí, neodhalily vše ze své příslovečné krásy.

Blog: Poznámky z cest
Téma: ŠVÝCARSKO
Názory k zápisku: zatím žádné
19.6.2012 12:00
Hodnocení karmou
Současná karma článku: 21.14
Co je to karma a jak funguje?

Galerie k zápisku

Švýcarsko, Grindelwald
Švýcarsko, Grindelwald
Švýcarsko, Jungfraujoch, nejvyšší železniční stanice v Evropě
Švýcarsko, Jungfraujoch, nejvyšší železniční stanice v Evropě
Švýcarsko, ledová jeskyně na Jungfraujoch
Švýcarsko, ledová jeskyně na Jungfraujoch
 


Diskuse k zápisku

V diskusi zatím nejsou žádné příspěvky

TOPlist