Velbloudí trh

Přijíždíme na hranici mezi Ománem a Spojenými arabskými emiráty. Na klidném hraničním přechodu stojí jen několik aut a my jsme zde jedinými Evropany. Sedíme ve velké místnosti a čekáme až na nás přijde řada při skenování očí. Na rozdíl od jiných zemí, kde je pořízení skenu otázkou několika vteřin, trvá zde tento proces podstatně déle. Než úředníci dokáží odbavit osm členů naší skupiny, uplyne skoro celá hodina. Konečně jsou všechny formality vyřízené, my nastupujeme do mikrobusu a vjíždíme na území jedné z nejbohatších zemí na světě. Spojené arabské emiráty jsou tvořeny sedmi autonomními emiráty. Celková plocha území je osmdesát tři tisíce šest set kilometrů čtverečních, počet obyvatel je kolem tří a půl milionu a hlavním městem federace je Abu Dhabi. Ekonomika je založena na těžbě ropy a zemního plynu. Země také realizuje četné nákladné průmyslové projekty. V posledních letech se intenzivně rozvíjí turistický ruch a příjmy z něj již převyšují zisky z prodeje ropy. Panovnické dynastie emirátů nesmírně zbohatly z příjmů od ropných společností. Na tomto bohatství se však podílí i občané, neboť v zemi například existuje bezplatné bydlení, bezplatné úvěry a lékařská péče zdarma.

Červená poušť

Abu Dhabi, poušť v okolí Al-Ainu

Abu Dhabi, poušť v okolí Al-Ainu

Kvalitní asfaltovou silnici, vedoucí do Al-Ainu, lemuje po obou stranách poušť. Masy červeného písku, táhnoucí se až k obzoru, jsou porostlé jen řídce rostoucími nízkými trsy trávy. Zastavujeme na okraji silnice, prolézáme drátěným plotem, který slouží jako zábrana proti potulným velbloudům a ocitáme se na poušti. Chystáme se vylézt na jednu z písečných dun. Kráčíme po písku a sandály, které máme na nohou, se do něj boří. Po několika krocích se však musíme vrátit. Červený písek rozehřátý od slunce nás pálí do nohou tak, že chůze po něm v otevřené obuvi je zcela nemožná. Vracíme se k vozidlu, vytřepáváme písek z bot, nastupujeme a cesta pokračuje. Písečné pláně začínají ustupovat a střídají je skály. Krajina kolem silnice je stále zcela vyprahlá a pustá. Míjíme jeden z panovníkových paláců, ležící na úpatí skalního masívu. Kolem paláce je položen umělý trávník. Ten je díky zavlažování sytě zelený a jeho barva se vyjímá mezi monotónní světlou hnědí okolních skal. Široká nová silnice začíná stoupat do kopců a vede prudkými zatáčkami až na horský hřeben. Zde stojí v nadmořské výšce přesahující jeden tisíc metrů osamocený hotel, ve kterém strávíme první noc v emirátech. Silnice končí nedaleko od hotelu na vrcholu Džabal Hafit, ve výšce jeden tisíc jedno sto šedesát šest metrů. Místo, kde hotel stojí, má díky vysoké nadmořské výšce velice příjemné klima. Stává se proto cílem výletů celých rodin, pro které jsou v hotelu připraveny různé aktivity. Procházíme přes vysokou hotelovou halu až na druhý konec architektonicky zajímavé budovy, kde je umístěna terasa. Z té se nám naskýtá překrásný pohled na skály kolem, na široké vádí a na nekonečnou poušť za ním.

Velbloudí trh

Abu Dhabi, velbloudí trh v Al-Ainu

Abu Dhabi, velbloudí trh v Al-Ainu

Druhý den ráno sjíždíme z hor a míříme do nedalekého města Al-Ain, které je s třemi sty tisíci obyvatel druhým největším městem emirátu Abu Dhabi. Nejprve projíždíme rozlehlými palmovými háji a pak přijíždíme na okraj moderního velkoměsta. Podnikáme okružní jízdu městem. Projíždíme po širokých bulvárech lemovaných palmami. Míjíme mnohé mešity, hotely, obchody a pak směřujeme na severní okraj města. Zde se nachází v rozsáhlém areálu velbloudí trh. Vystupujeme a jdeme k dlouhým řadám zastřešených kójí, ve kterých jsou umístěna zvířata. U jedné z kójí stojí muž oblečený do dlouhého bílého obleku a zve nás dovnitř. Usazuje nás na jednoho z velbloudů a další muž nás ochotně fotí. Jejich konání však není nezištné, okamžitě po pořízení záběru na nás oba muži žádají bakšiš. Obdarováváme je bankovkami ománské měny, které nám zbyly a pokračujeme v prohlídce trhu. Postupně vidíme různé druhy jednohrbých velbloudů. Od malých až po velké, světle hnědé, tmavě hnědé, s téměř šedivou srstí, s malým i velkým hrbem. U jednoho z boxů sledujeme dva muže, jak se drží za ruce a vzrušeně se dohadují. Po chvíli se poplácají po ramenech, potřesou si rukama a obchod je uzavřen. Jeden z velbloudů právě mění majitele. Nový majitel přistavuje malé nákladní auto a chystá se velblouda naložit na korbu. To bývá často velký problém, neboť velbloudům se na auta nechce. Muži pak musí použít různé triky, aby hrbatá zvířata na auto dostali. Všude kolem sebe vidíme kóje plné velbloudů, kterých je tu několik stovek. Na trhu se kromě velbloudů prodávají také ovce, kozy a skot. Sledujeme muže, jak vybírá jednu kozu ze stáda, uchopí jí za přední packy a zvedá je do výše. Koza se staví na zadní a vzpřímeně stojí. Pak přichází zájemce a důkladně si zvíře prohlíží. Nyní procházíme kolem boxů se skotem. Postupujeme dál kolem nich, až se dostáváme na konec areálu. Opouštíme velbloudí trh, exotické místo s podívanou, jakou v Evropě nelze zažít. Náš krátký pobyt v emirátu Abi Dhabi, který je největší a nejbohatší z celé federace, končí. Nastupujeme do mikrobusu a vydáváme se na cestu, na jejímž konci nás čeká perla Perského zálivu, Dubaj.