Tichá metropole

Další den našeho pobytu v hlavním městě Ománu, máme na programu prohlídku Velké mešity, rybího trhu a centra Maskatu.

Velká mešita

Po krátké jízdě ulicemi Capital Area, zastavujeme před areálem Velké mešity, nad jehož bělostné budovy vyčnívá pět minaretů. Nejvyšší z nich je vysoký devadesát metrů a tvoří dominantu celé čtvrti. Při návštěvě mešity musí být návštěvníci vhodně oblečeni a ženy si musí zahalit vlasy šátkem. Vcházíme branou do areálu s pečlivě udržovanými zahradami, ve kterých jsou všechny rostliny a stromy uměle zavlažovány ze soustavy plastových trubek. Mezi zelení stromů prosvítají bílé stěny budov. Kráčíme po terasách zhotovených z leštěného kamene. Míjíme kašny s vodotrysky, záhony barevných květů, fontánky a řady vzrostlých svěžích stromů. Po zahradě se prochází skupinky věřících, oblečených do arabského oděvu. Přicházíme k malému modlitebnímu sálu. Zouváme boty a vcházíme do velké místnosti osvětlené světlem z několika velkých lustrů. Procházíme sálem s bohatě zdobeným dřevěným stropem. Pozorujeme na stěně visící hodiny s arabskými znaky na číselníku, což je pro nás dost neobvyklý pohled. S výjimkou koberce není v místnosti žádné zařízení. Po krátké prohlídce vycházíme ven a zastřešenou kolonádou jdeme k hlavnímu modlitebnímu sálu.

Omán, Al Azaiba, Velká mešita

Přicházíme k umývárnám, ve kterých se musí věřící před modlitbou omýt. Ománský průvodce nám předvádí rituál mytí a pak již míříme do hlavní modlitebny, do které se vejde přes šest tisíc věřících. Ukládáme obuv do boxů a vstupujeme do impozantního sálu, velkého zhruba sedmdesátkrát sedmdesát metrů. Jeho podlaha je pokryta největším ručně tkaným kobercem na světě, který zakrývá skoro celou plochu mešity. Dvě řady sloupů podpírají mozaikový strop, uprostřed kterého je obrovská kopule. Z jejího vrcholu visí ohromný lustr od Swarovského. Procházíme středem mešity až k velkému výklenku mihrábu, ozdobenému barevnou mozaikou. Vedle výklenku je vyvýšené místo minbar, ve kterém právě dva muži provádějí úklid. Minbar je místo pro chatíba, což je duchovní, který vede modlitbu. Vracíme se ke vchodu a cestou obdivujeme bohatou výzdobu stěn mešity, založenou na arabské kaligrafii. Masivními dřevěnými dveřmi vycházíme z modlitebny. Obouváme si boty a přes zahrady opouštíme areál, do kterého se vejde až dvacet tisíc lidí a který nechal postavit sultán Kábús bin Saíd.

Rybí trh

Přijíždíme do Mina Qaboos, místa ležícího na okraji přístavu ve čtvrti Matrah. Zastavujeme před přízemní bodovou, ve které se nachází rybí trh a vstupujeme do haly, kde vládne ruch a shon. Přes celé tržiště prochází několik pultů obložených keramickým obkladem, širokých něco přes metr a vysokých zhruba půl metru. Na těchto pultech leží textilní rohože, na nichž jsou uloženy ryby a další mořští živočichové. Mezi pulty jsou uličky, po kterých prochází zákazníci. Prodávající v dlouhých oblecích a s čepičkou na hlavě, sedí na židlích umístěných většinou přímo na pultech vedle svých úlovků. Vzduch v hale je prosycen rybím pachem. Procházíme uličkami tržiště a pozorujeme vystavené ryby. Vedle stříbřitých vidíme i ryby černé, hnědé, žluté a dokonce i sytě červené. Procházíme kolem ryb o velikosti od několika centimetrů, kterých jsou na pultech celé hromady, až po kusy dlouhé kolem jednoho metru. Míjíme také žraloka, dlouhého zhruba dva metry, ležícího osamoceně na dlažbě haly. Velké ryby trhovci porcují na menší kusy a na přání zákazníka uříznou třeba i jen jeden steak. Kromě ryb leží na pultech také hromady chobotnic a kalamárů. Pozorujeme jak probíhá prodej. Zákazník si vybere rybu, trhovec ji zváží a nabídne cenu. Pak začíná smlouvání až se oba dohodnou na konečné ceně. Obchod je uzavřen a prodavač uloží rybu do plastové tašky. Proplétáme se mezi nakupujícími a přicházíme na konec haly. Zadním vchodem opouštíme trh a těšíme se, že si dnes k večeři objednáme rybu.

Tichá metropole

Omán, Maskat, sultánský palác Al Alam

Z Matrahu se po nábřežní promenádě Corniche vydáváme do Maskatu. Za pevností Matrah Fort odbočujeme a projíždíme parkem Riyam s jezírkem a monumentální rozhlednou ve tvaru kadidelnice. Úzká silnice nás pak přivádí na okraj Maskatu, města sevřeného mezi skálami. Sjíždíme z kopce a po krátké jízdě zastavujeme před muzeem Bait Al Bagh. V nevelké budově si prohlížíme především sbírky historických předmětů každodenní potřeby a staré zbraně. Opouštíme klimatizovanou budovu muzea a vydáváme se na procházku po okolí. V ulici stojí nízké bílé domy a na rohu také malá mešita s minaretem, která je jen o málo větší než obytné domy v okolí. Podobných malých mešit je vidět v ulicích města více. Všude kolem nás je pořádek a neuvěřitelně čisto. Vydáváme se po Al Saidyia Street dál do středu města. Projíždíme ulicemi s pečlivě udržovanými domy a lemovanými řadami palem. Všude je klid a ticho a nic nenasvědčuje tomu, že se nacházíme v centru hlavního města Ománu. Přijíždíme k paláci Al Alam, ve kterém sídlí vládce Ománu, sultán Kábús bin Saíd. Při stavbě areálu byly zbourány staré domy z vápence a také súk, z původní zástavby se tak ve středu města dochovalo jen několik objektů. Zastavujeme na velké kruhové křižovatce a novou městskou bránou, ozdobenou arabskými prvky, se vydáváme k sídlu panovníka. Kráčíme po široké přístupové cestě, pokryté červeným asfaltem. Procházíme kolem bílých budov, ve kterých sídlí ministerstva a úřady. I zde je klid, na celém velikém prostranství před palácem, potkáváme jen několik lidí. Nad areálem se vypínají dvě pevnosti Mirani a Jalali a na skále za palácem stojí rozlehlá moderní nemocnice Waljat. Přicházíme k železné zdobené bráně, za kterou vidíme široké schodiště, vedoucí ke vchodu do paláce. Na jeho průčelí vynikají čtyři kuželovité sloupy v modré a zlaté barvě. Sultánovo sídlo vypadá vznešeně a neokázale. Pořizujeme foto u státního znaku, který zdobí bránu a vracíme se k vozidlu. Nastupujeme do mikrobusu a stále tichými ulicemi odjíždíme z Maskatu, nejospalejší metropole, kterou jsme kdy navštívili.

Blog: Poznámky z cest
Téma: OMÁN
Názory k zápisku: zatím žádné
13.9.2010 09:29

Omán,  pohled na severní část Maskatu
Omán, pohled na severní část Maskatu