Taškent

Do Taškentu, metropole Uzbekistánu, přilétáme z kazašského města Almaty. Z letiště Južnyj se vydáváme autobusem do centra, abychom podnikli procházku po městě, ve kterém žije zhruba dva a čtvrt milionu obyvatel.

Náměstí

Uzbekistán, Taškent, Památník obětem druhé světové války

Začínáme u Památníku statečnosti, postaveného na paměť obětí katastrofálního zemětřesení, které Taškent postihlo v roce 1966. Během otřesů tehdy zahynulo přes třitisíce lidí a zhruba polovina města byla srovnána se zemí. V Taškentu, který byl poté za široké mezinárodní pomoci obnoven, je proto jen velmi málo historických budov. Součástí památníku je také kostka z černé žuly, která je rozpolcena prasklinou. Tvůrce pomníku na něm kromě data, zaznamenal také čas, kdy zemětřesení udeřilo. Od pomníku se kolem monumentální koncertní síně Turkistan, přemísťujeme do parku Ankhor. Procházíme cestičkami bezvadně udržovaného parku a míříme k Památníku padlých ve druhé světové válce, u něhož hoří věčný oheň. Součástí památníku jsou otevřené pavilony s řadami překrásně vyřezávaných dřevěných sloupů. V kolonádách jsou umístěny veliké desky, kterými lze listovat jako v knize a které obsahují abecedně seřazený seznam jmen válečných obětí. Nyní postupujeme dál svěžím zeleným parkem na náměstí Nezávislosti. Procházíme kolem kolonády z bílého mramoru a dále k Památníku nezávislosti, tvořeného žulovým obeliskem, sochou matky s dítětem a zeměkoulí. Poté kolem výstavných budov Senátu a ministerstva financí přicházíme k bulváru Sharof Rashidov, který překonáváme podchodem, z něhož se vstupuje do stanice metra.

Výstava

Uzbekistán, Taškent, park Brodvey, výstava uměleckých řemesel

Ve stínu vrostlých stromů pokračujeme v procházce a míjíme galerii, Romanovský palác a komplex budov ministerstva vnitra. Všechny ulice a parky, kterými procházíme, jsou upravené a čisté. Posléze kolem několika barů a restaurací, z nichž jedna se jmenuje Czech Pub, přicházíme na pěší zónu Sayilgoh. Stanoviště zde mají pouliční rychlomalíři portrétů a svoje díla zde předvádí řada dalších umělců. Chvíli pozorujeme jednoho z portrétistů při práci a poté kolem řady obrazů, vystavených podél chodníku, pokračujeme dál. Mezi korzujícími lidmi se proplétá žena s mikrofonem, doprovázená kameramanem. Reportérka co chvíli zastavuje někoho z kolemjdoucích a pořizuje s ním krátký rozhovor. Podle loga na kameře, patří tato dvojice k místní televizi. Pochvíli přicházíme k dlouhé řadě stánků, umístěných na okraji parku Brodvey. Z velikého poutače se dovídáme, že se zde koná celostátní výstava uměleckých řemesel. Jen co se protlačíme kolem hloučku tanečníků v lidových krojích, ocitáme se mezi stánky, které jsou obklopeny lidmi. Někteří jen obhlíží vystavené zboží, jiní nakupují. V nabízeném sortimentu převažuje keramika, textil, bižuterie, výšivky, výrobky uměleckého kováře, nebo rozličné drobné dárky. Mě nejvíce zajímá stánek, ve kterém jsou vystaveny ručně tkané šátky. Z bohaté nabídky si nakonec vybírám jeden kousek a ptám se na cenu. Pak přichází nezbytné smlouvání a nakonec dojde na placení. Jelikož nemám místní měnu sum, nabízím prodavačce eura. Ta je bez problémů přijímá a tak pochvíli odcházím od stánku se šátkem z jemné tkaniny, který je lehounký jako pírko. Postupně míjíme další stánky, až přijdeme na konec parku. Poté podchodem překonáváme další bulvár a ocitáme se na náměstí Amira Timura. Kolem jezdecké sochy tohoto středověkého vládce se dostáváme na východní okraj náměstí, kde stojí majestátná budova hotelu Uzbekistán. Využívám toho, že se v hotelu nachází směnárna a směňuji si eura na uzbeckou měnu sum. Od přepážky pak odcházím s pořádným štosem bankovek, neboť v době naší návštěvy, platil v přepočtu kurz dvě koruny osmdesát haléřů za tisíc sumů. Procházka končí a my míříme na vnitrostátní letiště. Cestou litujeme, že ve městě namůžeme zůstat déle, neboť v Taškentu je toho jistě k vidění mnohem více, nežli jsme stihli zhlédnout.

Přelet

Uzbekistán, město Urgench

Nyní nás čeká let do města Urgench, ležícího na západě Uzbekistánu. Letíme velkokapacitním Airbusem A300, který je kupodivu plně obsazen. Když se po příletu nahrnou všichni pasažéři z letadla do nevelké příletové haly, není v ní téměř k hnutí. Poté, co si po dlouhém čekání vyzvedneme zavazadla, nastupujeme do autobusu a ten s námi vyráží na cestu do Chivy. Nejprve ale musíme od severu k jihu projet přes celé město, které má zhruba stopadesát tisíc obyvatel a je správním centrem provincie Khorezm. Podle toho co vidíme oknem autobusu, je Urgench moderním městem se širokými ulicemi a s výstavnými budovami. Když přijíždíme do Chivy je již večer a tak ihned po ubytování v novém hotelu míříme na večeři. V příjemné hotelové restauraci nás vítá mladý číšník, ptá se co kdo budeme pít a nabízí pivo, víno, vodku a koňak. To mě překvapuje, neboť Uzbekistán je muslimskou zemí, ve které čtyři pětiny obyvatel vyznávají islám. Jak ale říká místní průvodce, platí zde liberální přístup k dodržování náboženských tradic. O tom jsem se mohl sám přesvědčit během dalšího pobytu v Uzbekistánu, neboť na všech místech, které jsme navštívili, bylo možné koupit alkohol a také jsem zde neviděl jedinou zahalenou ženu. K večeři jsou pro nás připraveny uzbecké speciality. Poté co sníme první chod, jímž je zeleninový salát, servíruje se polévka šurpo, to jest masový vývar se zeleninou a kousky masa. Poté následuje samsa, taštičky z těsta plněné mletým skopovým masem a následuje hlavní chod, šašlik z hovězího a skopového masa. Chutné jídlo zapíjím uzbeckým pivem, které je velmi dobré a za nějž jsem zaplatil desetitisíc sumů, tedy necelých třicet korun. Během večeře nám jedna ze servírek předvádí uzbecký národní tanec. Její velice působivé vystoupení, tak stylově ukončuje dnešní den, během kterého jsme absolvovali procházku po Taškentu a dlouhý přesun z Almaty do západního Uzbekistánu.

Blog: Poznámky z cest
Téma: UZBEKISTÁN
Názory k zápisku: zatím žádné