Tančící fontána

Jedeme po dálnici číslo šedesát šest z emirátu Abu Dhabi a od jihovýchodu se blížíme do Dubaje, hlavního města stejnojmenného emirátu. Ten má kolem jednoho a půl milionu obyvatel, z nichž drtivá většina žije ve městě Dubaj. Emirát má po Abu Dhabi druhé největší zásoby ropy z celé federace. Dubajská panovnická rodina pak z peněz za její prodej realizuje četné projekty, podporující především turistický ruch. Jak se blížíme k centru, provoz na silnici houstne. Hlavní ulice protínající Dubaj jsou až osmiproudé a mají mimoúrovňové křížení. Díky tomu se netvoří dopravní zácpy a provoz ve městě zůstává plynulý.

Vyhlídková jízda

Dubaj, jeden ze stovek  dubajských mrakodrapů

Dubaj, jeden ze stovek dubajských mrakodrapů

Ihned po ubytování se vydáváme na první prohlídku Dubaje. Před hotelem nasedáme do mikrobusu a vůz se vydává na cestu. Projíždíme několika ulicemi a u parku Zabeel najíždíme na hlavní tepnu města, na Sheikh Zayed Road. Míjíme komplex World Trade Centre, kterému dominuje první výšková budova v Dubaji. Ta byla postavená v roce tisíc devět set sedmdesát osm a je vysoká sto čtyřicet devět metrů. Projíždíme dál kolem dalších mrakodrapů, stojících po obou stranách bulváru. Mezi nimi vyniká dvojice elegantních věží Emirates Towers vysokých tři sta padesát pět a tři sta devět metrů. Následuje řada štíhlých mrakodrapů s elegantní Rose Rotana, vysokou tři sta třicet tři metrů. Ulice Zayed Road má pro každý směr jízdy šest pruhů a je hustě zaplněna automobily. Po chvíli míjíme řady mrakodrapů stojící ve čtvrti Downtown, nad nimiž vyčnívá do oblak sahající věž Burj Khalifa. Za ní se ježí několik desítek mrakodrapů, stojících ve čtvrti Business Bay. V této rozestavěné obchodní čtvrti má být po dokončení přes dvě stě výškových budov pro komerční a residenční využití. Souběžně se Zayed Road vede nadzemní dráha, která prochází celým městem. Soupravy jezdí po kolejích uložených na estakádě, asi sedm metrů nad zemí. Nyní míjíme rozsáhlý Safa park, pak projíždíme kolem tří industriálních zón a několika bloků obytných domů. Za další křižovatkou vidíme komplex budov Emirates Mall, pak jedeme kolem golfového hřiště v Emirates Hills a již se blížíme k Dubaj marině. Zeyed Road je nyní znovu obklopena mrakodrapy. Na pravé straně sledujeme vysoké budovy stojící kolem kotviště jachet a vlevo se tyčí do výše les mrakodrapů Jumeirah Lake Towers. Kolem čtyř jezer zda stojí přes sedmdesát věží, z nichž nejvyšší je Almas Tower, druhá nejvyšší budova Dubaje, vysoká tři sta šedesát tři metry. Naše jízda za marínou končí. Hlavní dubajská ulice však vede dál kolem přístavu Jebel Ali, u kterého leží umělý ostrov Palm Jebel Ali. Pak pokračuje téměř pustou krajinou dalších asi dvanáct kilometrů, až na hranici s emirátem Abu Dhabi.

Nákupní ráj

Přijíždíme na jednu z největších křižovatek ve městě, která je plná sjezdů, nájezdů a estakád. Přes ní se dostáváme na Doha Street a zakrátko již zastavujeme před obchodním komplexem Dubaj Mall, které je největším nákupním střediskem na světě. Vystupujeme a vcházíme do ohromné haly, ze které vede vysoká pasáž přes celé centrum. Vydáváme se pasáží do útrob mohutné budovy, ve které se nachází tisícdvěstě obchodů, velké kluziště a další atrakce. Všude kolem nás je plno lidí, především turistů. Potkáváme ale i celé skupiny arabských žen, oblečených do černých rouch, které jsou zde na nákupech. Po chvíli přicházíme k veliké skleněné stěně, vysoké přes dvě podlaží centra. Stěna tvoří jednu stranu obrovského akvária. Na jeho dně jsou vytvořena skaliska, na kterých rostou vodní rostliny. V průzračné namodralé vodě plavou velká hejna nejrůznějších mořských ryb, včetně několika žraloků, dlouhých asi půl druhého metru. Stojíme před stěnou akvária a pozorujeme barevné ryby, mezi nimiž se vznáší potápěči, oblečení v neoprenových oblecích. Za příslušný obnos si zde může každý zájemce zaplatit rychlokurz potápění, pak se ponořit do vod akvária a zaplavat si s hejny ryb. Odcházíme od akvária a pokračujeme v prohlídce centra. Přicházíme k veliké prodejně s cukrovinkami. Uprostřed prodejní plochy stojí asi tři metry vysoký umělý strom, jehož dlouhé větve jsou ověšeny stovkami různě velikých, pestrobarevných lízátek. Po pohyblivých schodech vyjíždíme do patra. Zde jsou desítky butiků, ve kterých se prodává zboží nejvěhlasnějších světových módních značek. Couráme se z jednoho butiku do druhého a obhlížíme nabízené zboží. Zakrátko nám však z toho nepřeberného množství textilu a různých doplňků jde hlava kolem a sjíždíme zpátky do přízemí. Jdeme dál pasáží, která po několika desítkách metrů končí a my vycházíme ven z centra.

Tančící fontána

Dubaj, tančící fontána u Dubaj Mall

Dubaj, tančící fontána u Dubaj Mall

Ocitáme se na nábřeží lemující vodní plochu, obestavěnou krásnými moderními budovami. Jezero je středem čtvrti Downtown, kterou tvoří komplex obytných domů, obchodů, hotelů a kancelářských budov. Mezi nimi vyniká robustní věž hotelu Burj Dubaj, vysoká tři sta šest metrů. Procházíme se po nábřeží, které se začíná zaplňovat lidmi. Ti se zde schází, aby sledovali produkci tančící fontány, která je instalována v jezírku. Náhle mě vyrušuje ženský hlas, který slyším za sebou. Otočím se a vidím arabskou ženu oblečenou v čádoru, která mě s telefonem v ruce žádá, zda bych jí a tři další ženy, rovněž v černém oblečení, vyfotil. Beru si přístroj a ženy se staví do skupinky. Živě při tom spolu rozpráví a smějí se. Pořizuji záběr, vracím rozesmáté ženě telefon a skupinka Arabek odchází. Mezitím začíná produkce. Za zvuku majestátné hudby proudí ze stovek trysek fontány voda do výše. Proud vody se v rytmu hudby zvětšuje, zeslabuje, ustává a znovu vytryskuje do výše. Pohyb vodních sloupců je dokonale synchronizován s hudbou tak, až nám z té souhry naskakuje husí kůže. Po několika minutách produkce končí a stovky diváků tleskají. Toto představení se během dne pravidelně opakuje a večer je navíc provázeno světelnými efekty. Zážitek z představení je ještě umocněn pohledem na nejvyšší budovu světa Burj Khalifa, stojící vedle jezírka a tvořící kulisu celé produkce.