Rozdělené město

Cesta do Larnaky

Při našem pobytu na Kypru jsme ubytování na předměstí Larnaky. Několik desítek hotelů a penzionů tvoří příjemné letovisko s mnoha restauracemi, obchody a oblázkovými plážemi. Na pobřeží moře je vybudována betonová promenáda, na jejímž konci vzniká nové středisko pro turisty. Do centra Larnaky vzdáleného asi pět kilometrů jedeme taxíkem. Sedíme v asi dvacet let starém nablýskaném mercedesu, který je tak velký, že by se do něj pohodlně vešlo šest pasažérů. Řidič nespěchá a my můžeme pozorovat okolí. Jedeme po silnici lemující pláž, míjíme restaurace, hotely a vilky stojící podél pobřeží. Těsně před městem vidíme malé betonové pevnůstky. Ty měly zřejmě za úkol střežit rafinerii, ležící na okraji města. Larnaka je třetí největší město na Kypru, žije zde kolem sedmdesáti tisíc obyvatel a jeho patronem je sv. Lazar. Nedaleko města se rozkládá obrovské solné jezero, které je domovem mnoha ptáků. Přijíždíme do centra a vystupujeme u náměstí Plateia Evropis. Platíme za taxi a vydáváme se na procházku městem.

Larnaka

Kypr, Larnaka, kostel sv. Lazara

Procházíme kolem historické budovy bývalé celnice a směřujeme na začátek promenády, kterou stíní vysoké palmy. Jdeme podél mariny, kde jsou zakotveny stovky jachet nejrůznějších druhů a velikostí. Promenádu lemuje množství restaurací a kaváren. Jak procházíme kolem, číšníci vyhlížející hosty nás zvou dovnitř. Míjíme moderní budovu radnice a prohlížíme si mramorový památník athénského vojevůdce Kimona. Vidíme, že asi kilometr od břehu, vystupuje z vody nakloněný vrak velké námořní lodi. Loď zde asi před dvaceti lety narazila na mělčinu a částečně se potopila. Některé místní cestovní agentury pořádají ke vraku plavbu. Pokračujeme v procházce podél široké písečné pláže osazené stovkami barevných slunečníků, pod kterými lenoší turisté. Blížíme se ke kamenné pevnosti, stojící na konci promenády. Postavili ji Turci v sedmnáctém století. Jdeme kolem mohutných zdí pevnosti k nedaleké mešitě Buyuk Djami a míříme do starého města. Loudáme se úzkými křivolakými uličkami lemovanými malebnými domy. V mnohých jsou malé dílny místních řemeslníků. Uličky nás zakrátko přivádí k cíli naší cesty, ke kostelu sv. Lazara. Světec se po příchodu do Larnaky stal biskupem. V kryptě pod kostelem, jsou uloženy Lazarovy ostatky. Sestupujeme po schodech do krypty. Chodba vyzdobená ikonami, nás vede do místnosti s nízkým stropem. Ve spoře osvětleném prostoru se nachází kamenný náhrobek přikrytý krajkovým přehozem, ze stropu visí ozdobné kadidelnice a na kamenném podstavci leží kytice čerstvých květin. Chvíli setrváváme v hrobce a vracíme se do kostela. Přistupujeme k hlavnímu oltáři, vedle kterého je umístěn relikviář s částí lebky sv. Lazara. Pozorujeme vzácnou relikvii a pak usedáme na lavici ke krátkému odpočinku. Ještě zapalujeme na počest biblické postavy u relikviáře svíčku a opouštíme kostel.

Nikosie

Projíždíme po dálnici vnitrozemím Kypru, směrem na sever. Sjíždíme z dálnice a ocitáme se na okraji Nikosie, hlavního města Kypru, ve kterém žije zhruba dvě stě patnáct tisíc obyvatel. Prohlídku začínáme návštěvou střediska lidových řemesel. Zde se obdivujeme zručnosti žen při výrobě krajek, tkaní látek, při výrobě keramiky a při sestavování mozaik z barevných kamenných kostiček. Cesta do středu města vede okolo národního fotbalového stadionu. Shodou okolností zde dnes hraje Sparta Praha pohárové utkání. Projíždíme vládní čtvrtí a míříme do centra, na náměstí Eleftheria. Procházíme kolem budovy radnice, stojící na baště Avilla, která je součástí městských hradeb. Míříme do uliček staré Nikosie přeměněných na pěší zónu. Úzké uličky lemují tradiční domy z bílého kamene, které jsou ozdobené květinami. Proplétáme se množstvím lidí kolem spousty obchůdků a hospůdek, před kterými postávají číšníci s jídelním lístkem v ruce a lákají hosty do svých podniků. Přicházíme na obchodní ulici Ledra, která je rovněž pěší zónou. Živou ulicí proudí plno lidí.

Zelená linie

Kypr, Nikosie, zátaras na ulici Ledra

Přicházíme ke kruhovému prostranství, za kterým je ulice Ledra přehrazena zátarasem. Nikosie, stejně jako později celý ostrov, byla rozdělena takzvanou „Zelenou linií“, na severní tureckou a jižní řeckou část. Mezi oběma částmi leží neobydlené pásmo. Blížíme se k zátarasu a stoupáme po schodech na plošinu, která je na něm umístěna. Ze zátarasu se nám naskýtá skličující pohled. Domy v pásmu nikoho jsou polorozpadlé, bez oken a bez dveří. Ruiny domů a rozbitá dlažba na ulici jsou zarostlé křovinami. Chceme si tu spoušť vyfotit, ale voják hlídkující na plošině striktně gestikuluje, že se to nesmí. Otřeseni z toho co vidíme opouštíme zátaras. Ve výloze domu stojícího vedle, jsou umístěny fotografie lidí, kteří jsou od začátku okupace části ostrova nezvěstní. Na veliké desce vidíme desítky fotografií lidí různého věku. Ve vedlejší vitríně je fotografie malého chlapce, který během okupace ztratil oba rodiče. Všechny ulice spojující sever a jih Nikosie, jsou uzavřeny zátarasy. Jen na několika málo z nich se nachází střežená kontrolní stanoviště, přes která lze přejít do druhé části města. Vydáváme se k nedalekému obchodnímu domu. Po pohyblivých schodech vyjíždíme do kavárny ve třetím patře. Z okna kavárny je vidět na část města za linií. Pozorujeme severní zónu, která je proti jižní části viditelně zanedbaná. Na úbočí vysokého kopce ležícího za městem, vidíme velikou vlajku severního Kypru, sestavenou z nabarvených kamenů.

Katedrála sv. Jana

Vracíme se po pěší zóně k benátským hradbám. Jdeme městským parkem, který leží na místě bývalého vodního příkopu. Blížíme se k zeleninovému trhu. Proplétáme se mezi stánky se zeleninou a ovocem. Celým trhem se rozléhá vyvolávání trhovců, kteří takto lákají zákazníky. U jednoho ze stánků si kupujeme šťavnaté občerstvení a pokračujeme v prohlídce města. Procházíme starou tržnicí, kde prodejci nabízí potraviny a řemeslné výrobky. Ocitáme se na náměstí Kyprianos, kterému vévodí mohutná socha prvního presidenta Kypru, arcibiskupa Makaria III. Jdeme po chodníku podél ozdobného železného plotu, obepínajícího arcibiskupský palác. Dostáváme se ke katedrále sv. Jana. Vcházíme do kostela, kde právě probíhá bohoslužba. Usazujeme se do lavice a sledujeme závěr mše. Po skončení obřadu si prohlížíme kostel, který je vyzdoben krásnými freskami. Na jedné sledujeme rodokmen Ježíše a na dalších pak výjevy z jeho života. Opouštíme katedrálu a vycházíme na sluncem rozpálené náměstí. Zde naše prohlídka Nikosie končí. Odjíždíme z města se smíšenými pocity, neboť se nám v mysli opakovaně vybavuje pohled na zátarasy, kterými je hlavní město ostrova rozděleno.

Blog: Poznámky z cest
Téma: KYPR
Názory k zápisku: zatím žádné