Rhonské údolí II

Vydáváme se po úzké silnici z údolí Rhony do kopců Bernských Alp. Po několika kilometrech neustálého stoupání přijíždíme do alpského střediska Crans-Montana. Zajíždíme ke stanici lanovky a nastupujeme do kabiny, která se s námi vydává vzhůru pod vrchol hory Bella Lui.

Výjezd na Bella Lui

Nejprve projíždíme nad střechami penzionů a nad jezerem Chermignon. Nato máme pod sebou hustý lesní porost a pak následují louky s pastvinami, na kterých se pase černý skot. Poté začínají přibývat kamenné pláně a nato se již blížíme ke stanici Cry d Er, ležící ve výšce 2267 metrů. Přestupujeme zde na další lanovku a její velká kabina nás posléze dopravuje do horní stanice.

Švýcarsko, Bernské Alpy, vrchol Bella Lui

Ta je výchozím místem mnoha značených turistických stezek a také se v jejím okolí nachází několik sjezdovek. Opouštíme stanici a kolem sousední restaurace se vydáváme na vrchol. Nejprve procházíme po blátivé cestě a poté po planině pokryté nesouvislou vrstvou sněhu. Po nenáročném výstupu přicházíme na plochý vrchol, který se směrem k jihu mírně svažuje ke stanici lanovky a k severu se pak strmě propadá do hlubokého údolí.

Alpské panorama

Z hory Bella Lui, která je vysoká 2543 metrů, se nám naskýtá panoramatický výhled na okolí. Na jižním horizontu vidíme hradbu štítů Walliských Alp s Matterhornem, na jihozápadě pak Savojské Alpy s Mont Blancem a na sever od nás se ježí vrcholy Bernských Alp, které jsou všechny zasněžené. Nedaleko nad námi leží vrchol Plaine Morte, vysoký 2927 metrů, který se nachází na okraji stejnojmenného ledovce. Stojíme osamoceni na temenu hory Bella Lui a nemůžeme se nabažit pohledu na nedozírné hory. Čas je však neúprosný a tak se již musíme vrátit ke stanici lanovky, abychom stihli odjezd posledního spoje. V kabině pro padesát cestujících jsme úplně sami a během jízdy pozorujeme krajinu ležící pod námi. Na horském svahu se vlní jako had cesta, po níž jede několik lidí na koloběžkách. Tyto jízdní prostředky, které jsme před tím viděli v půjčovně u stanice lanovky, mají veliké silné pneumatiky a na obou kolech jsou opatřeny kotoučovými brzdami. Milovníci adrenalinových sportů si tyto koloběžky půjčují, nechávají se lanovkou vyvézt na kopec a poté sjíždí po horské cestě dolů. Se zatajeným dechem nyní přes okno lanovky sledujeme jezdce, jak se velikou rychlostí řítí dolů do údolí a před každou zatáčkou pak trneme, aby nevyletěli z cesty. Všichni jezdci pochvíli bez úhony přijíždí ke stanici lanovky, kde také my zanedlouho vystupujeme. Po pěkném výletu ještě absolvujeme procházku po Crans-Montaně. Cestou klidnými uličkami míjíme prvotřídní hotely, plno luxusních restaurací a značkových butiků. Celé letovisko je pak velice upravené a působí přívětivým dojmem. Po krátké procházce odjíždíme z turistického střediska, které svým hostům nabízí nejen krásné panoráma Alp, ale i dokonalé vybavení pro letní i zimní rekreaci.

Rhonský ledovec

Švýcarsko, dolní část Rhonského ledovce

Cesta údolím Rhony pokračuje. Dálnice brzy končí a trasa nyní vede po dálkové silnici Furkastrasse, obklopené po obou stranách převážně poli. Cestou dolinou pozorujeme velkolepou kulisu horských velikánů, tvořenou vlevo štíty Bernských a vpravo Walliských Alp. Silnice pomalu stoupá a údolí se stále více zužuje. Svahy podél silnice jsou nyní posety dřevěnými horskými domy a na zelených loukách se pasou strakaté dojnice. Za obcí Oberwald je již silnice téměř sevřena příkrými svahy a strmě stoupá do vesnice Gletsch. Zde se před námi objevuje horský masiv, který údolí uzavírá. Celé horské skupině pak dominuje 3630 metrů vysoká hora Dommastock. Silnice nyní vede po svazích hor a překonává převýšení více než jedentisíc metrů, aby dospěla do průsmyku Furka, ležícímu ve výšce 2429 metrů. My však asi v polovině trasy zastavujeme u hotelu Belvedere, který stojí u silnice a vydáváme se ke Rhonskému ledovci. Nejprve procházíme po kamenité cestě a poté po dřevěné vysuté rampě, která směřuje přímo k jeskyni, která je v ledovci vyhloubena. Nacházíme se nyní ve výšce 1801 metr, u spodního okraje ledovce a nad námi leží asi čtrnáct kilometrů dlouhá nedohledná masa ledu, která se pozvolna plazí do údolí. Dotýkáme se rukou povrchu ledovce. Ten má špinavě šedivou barvu, je vrásčitý a také velice tvrdý. Vcházíme do jeskyně vedoucí do nitra ledovce. Z asi dva metry vysokého ledového stropu stékají praménky vody, takže si musíme nasadit nepromokavé čepice. Po několika metrech se jeskyně rozšiřuje a vytváří ledový sál, do kterého proniká namodralé světlo. Procházíme po dřevěných roštech ledovými prostorami a posléze vycházíme ven. Vracíme se na okraj údolí Goms, do kterého z ledovce stéká tající voda. Pozorujeme jednotlivé dravé prameny, jak se řítí do hluboké doliny, aby se posléze spojily a vytvořily řeku Rhonu. Poté odcházíme na parkoviště a na svahu pod ním, sledujeme párek svišťů, kteří zde čekají, až jim turisté hodí něco k snědku. Vzhledem k tomu, že v noci napadal sníh, je silnice nesjízdná a Furkapass je uzavřený. Vracíme se tedy do vesnice Oberwald, kde je terminál železnice procházející tunelem Furka, vybudovaným v horském masivu pod průsmykem. U terminálu se řadíme do fronty vozidel, která postupně najíždí na železniční plošinové vagóny. Sedíme v autobuse zaparkovaném na vagónu a čekáme na odjezd. Vlak se pochvíli dává do pohybu, zakrátko vjíždí do tunelu a po několika kilometrech jízdy, zastavuje v městečku Realp, na druhé straně horského masivu. Nyní pokračujeme v cestě dál do Andermattu a po krátké zastávce v tomto malebném městečku, se vydáváme na cestu domů. Naše několikadenní putování po Švýcarsku končí a i když nám po většinu času nepřálo počasí, odvážíme si z této alpské země s krásnou přírodou, mnoho nezapomenutelných zážitků.

Blog: Poznámky z cest
Téma: ŠVÝCARSKO
Názory k zápisku: celkem 1 (poslední 20.6.2014 08:41)
19.6.2012 12:01

Švýcarsko, Bernské Alpy, vrchol Bella Lui
Švýcarsko, Crans-Mantana
Švýcarsko, dolní část Rhonského ledovce
Švýcarsko, ledová jeskyně v Rhonském ledovci