Rhonské údolí I

Dnes naposledy vyjíždíme z horského střediska Col des Mosses, ve kterém jsme během našeho pobytu ve Švýcarsku nocovali a sjíždíme k městu Aigle. Za ním se obracíme na jih a vyjíždíme na cestu údolím řeky Rhony. Za městem Martigny se řeka i silnice stáčí v pravém úhlu do švýcarského vnitrozemí. Pokračujeme v cestě dál podél toku a zanedlouho se již blížíme k městu Sion. Pochvíli sjíždíme z dálnice a míříme do centra města, ve kterém žije kolem třicetitisíc obyvatel a které je metropolí kantonu Valais.

Sion

Švýcarsko, Sion, katedrála Notre-Dame du Glarier

Prohlídku města Sion zahajujeme u Place de la Planta. Nejprve procházíme kolem Pelais du Gouvernement, ve kterém sídlí kantonální úřady. Poté procházíme parkem na jehož okraji stojí památník věnovaný stému výročí připojení kantonu ke konfederaci a pak po kamenné dlažbě náměstí přicházíme do informačního střediska. Odtud se s mapkou v ruce vydáváme po bulváru Avenue de la Gare do centra města. Procházíme živými ulicemi s luxusními obchody, s cestovními kancelářemi a bankami. Poté se po ulici Rue de la Porte Neuve dostáváme do starého města. První zastávka je u strohé pozdněgotické budovy kostela sv. Theodula. V jeho sousedství pak stojí katedrála Notre-Dame du Glarier, v jehož interiéru si prohlížíme vzácné relikviáře a obrazy. Od svatostánku s románskou věží, odcházíme k nedaleké bodově Maison Supersaxo. Tento dvoupatrový objekt si nechal vystavět na začátku šestnáctého století místní guvernér, po němž má dům své jméno. Vzhled a vybavení budovy si svojí honosností nezadají s leckterým zámkem. Během prohlídky nejvíce obdivujeme Velký sál, opatřený bohatě vyřezávaným, dřevěným kazetovým stropem. Opouštíme jednu z nejslavnějších budov ve městě a uličkou Rue de Conthey, která je pěší zónou s pouličními kavárnami, se dostáváme k městské radnici. Míjíme tuto historickou budovu s renesanční fasádou a s věží, na níž je instalován orloj. Uličkami plnými zachovalých kamenných domů se poté dostáváme na náměstí Place de Majorie, kde u vysoké kamenné zdi, stojí bronzová plastika sv. Theodula. Procházíme malebným náměstím a pak již ulicí Rue des Cháteaux stoupáme do kopce nad městem. Během cesty procházíme kolem restaurace, před kterou na chodníku stojí zajímavý jídelní lístek. Je totiž zhotoven z bílé látky a nabídka kuchaře je na něm vyšitá barevnými bavlnkami.

Dominanty Sionu

Stoupáme dál a pochvíli již zadýcháni přicházíme do sedla mezi dvěma kopci, na nichž se nachází dominanty Sionu. Vlevo od nás, stojí na vysokém pahorku zřícenina hradu Tourbillon a na protější vyvýšenině se tyčí mohutný hradní kostel Notre-Dame de Valére.

Švýcarsko, Sion, trosky hradu Tourbillon

Pořizujeme fotografii hradu a vydáváme se po strmé cestě ke kostelu. Nejdříve procházíme branou v masivních hradbách, které obepínají celý areál. Poté stoupáme po stupňovitém kamenném chodníku na nádvoří, na kterém stojí několik objektů a následně vstupujeme do kostela. Prohlížíme si jeho románskogotický interiér a obdivujeme varhany ze čtrnáctého století, které jsou místní raritou, neboť jsou považovány za nejstarší použitelné varhany na světě. Ještě u bohatě vyřezávaného oltáře zapalujeme svíčku a poté odcházíme z trojlodní baziliky, jejíž vnější vzhled však spíše připomíná hrad, nežli svatostánek. Poté sestupujeme k zídce na okraji nádvoří. Odtud si vychutnáváme krásný výhled na ulice města plné bílých domů, nad něž vyčnívá špičatá věž kostela Notre-Dame du Glarier. Dále pozorujeme vinice rozeseté na okolních svazích a údolí řeky Rhony. Celému panoramatu pak dominují zasněžené alpské vrcholy, které se vyjímají na modré obloze s bílými oblaky. Jsme tímto pohledem úplně uchváceni, neboť je to během naší cesty poprvé kdy neprší, nebo není zataženo.

Podzemní jezero

Odjíždíme ze Sionu a míříme na místo, kde se nedaleko toku Rhony, nachází podzemní jezero St. Leonard. Projíždíme stejnojmennou obcí a zastavujeme nedaleko jezera. Přes prodejnu suvenýrů pak přicházíme ke vchodu po podzemí a sestupujeme po betonovém schodišti k okraji jezera. Zde nastupujeme na jednu z pramic, usazujeme se na lavice umístěné podél boků lodi a čekáme na průvodce. Muž pochvíli nasedá, odráží loď od břehu a poté pomocí dlouhých vesel pohání plavidlo kupředu. Proplouváme asi třista metrů dlouhou a zhruba třicet metrů širokou podzemní síní, jejíž klenba je vysoká až deset metrů a je tvořena skálou, kterou příroda utvořila do roztodivných tvarů. Skalní prostor je osvětlen elektrickými lampami, rozmístěnými po celé délce jezera. Průvodce během plavby podává turistům výklad a pomocí ruční elektrické svítilny upozorňuje návštěvníky na zajímavá místa. V záři světla můžeme ve vodě také pozorovat hejna pstruhů, kteří beze strachu pomalu proplouvají kolem lodě. Voda jezera je tak čistá, že vidíme až na jeho dno. Loď zanedlouho připlouvá na druhý konec jezera, kde je v malém skalním výklenku umístěna soška sv. Barbory. Pohledem na patronku horníků, ale také jeskyňářů, prohlídka jeskyně s největším podzemním jezerem v Evropě končí.

Blog: Poznámky z cest
Téma: ŠVÝCARSKO
Názory k zápisku: zatím žádné