Ostrovní republika

Ostrovní republika Kypr má rozlohu devět tisíc dvě stě padesát jeden kilometr čtvereční a žije v ní přes osm set tisíc obyvatel. Země, jež proslula jako Afroditin ostrov, či ostrov lásky, má bohatou a pohnutou minulost. V dávnověku ostrov ovládli Féničané, Asyřané, Egypťané a Peršané. Následovala doba helénská, románská a byzantská. Ve středověku ostrov prožíval Francké, Benátské a Turecké období. Od konce devatenáctého století do roku 1960 byl Kypr Britskou kolonií. Také republika vzniklá v roce 1960 prožívala dramatický vývoj. V roce 1964 zachvátily hlavní město nepokoje a Británie vyslala na Kypr vojsko. Nikosie byla rozdělena „Zelenou linií“. OSN pak vyslala na ostrov mírové jednotky. V roce 1974 došlo k převratu provedenému řeckou vojenskou juntou. Následovalo obsazení části Kypru tureckým vojskem a úplné rozdělení ostrova. V roce 1983 byla vyhlášena turecká část za samostatnou republiku. Rozdělení ostrova trvá dodnes.

Nejvyšší hora Kypru

Máme namířeno do vnitrozemí ostrova, do pohoří Troodos. Za okny autobusu se míhají pole a hospodářské objekty patřící k zemědělským farmám. Úroda na ostrově dozrává dvakrát do roka a místní zemědělci vyprodukují tolik produktů, že je Kypr ve výrobě potravin soběstačný. Míjíme vodní nádrže, v nichž se zadržuje voda stékající z hor. Zatímco pozorujeme krajinu, autobus přijíždí do horské vesnice Lania. Tato vesnice je proslulá výrobou vína. Procházíme mezi malebnými kamennými domy, které jsou vesměs dobře udržované a upravené do původní podoby. Přicházíme ke starému domu z bílého kamene, ve kterém je umístěn přes dvě stě let starý lis na hrozny. Obdivujeme mohutný dřevěný šroub, který je součástí lisu. Následuje návštěva turistického centra. Je zde prodejna suvenýrů a dílna na výrobu keramiky. Usedáme ke stolům umístěným ve stínu, pod hustým porostem vinné révy. Ochutnáváme postupně místní víno, pálenku zivania a speciální sladké víno commandaria. Toto víno se vyrábí podle původního receptu a proces jeho zrání trvá několik let. Nápoje zajídáme kousky ovčího sýra halloumi a soutzoukosu. Tento sladký zákusek, vypadající jako klobása, se vyrábí ze ztuhlé hroznové šťávy a z mandlí. Po občerstvení pokračujeme v cestě do hor. Silnice stoupá nesčetnými zatáčkami až k průsmyku, ležícímu pod nejvyšší horou ostrova Mont Olympos, která má výšku 1951 metrů. Na odpočívadle se zastavujeme na malou přestávku. Je odsud krásný výhled na část pohoří. Kam až dohlédneme, vidíme kopce porostlé převážně borovicemi. Na svahu nad silnicí vidíme lyžařskou sjezdovou trať vedoucí z nejvyššího vrcholu. Podél trati vede lyžařský vlek a nedaleko od sjezdovky stojí několik hotelů. V zimě sem jezdí hlavně seveřané, aby si zpříjemnili dlouhou severskou zimu a nebyli při tom ochuzeni o lyžování.

Klášter Kykko

Projíždíme vesnicí Prodromos a sjíždíme do údolí Marathasa ke klášteru Kykko. Klášter, jehož celé jméno zní, Svatý, královský a nezávislý klášter Kykko, je nejbohatší v celé zemi a založil jej mnich Isiáš v roce 1100. Přicházíme ke vstupní bráně a vcházíme na nádvoří, v jehož středu stojí studna. Nad pečlivě udržovanými kamennými budovami se tyčí bílá zvonice, vedle které je na stožáru vztyčena modrá vlajka s bílými pruhy. Po kamenné dlažbě jdeme do hlavní budovy kláštera. Procházíme chodbami jejichž stěny jsou vyzdobeny freskami s biblickými motivy. Na chodbách potkáváme mnichy v sutanách. Je čas oběda a tak všichni míří do jídelny. Přes nádvoří se dostáváme do kaple. Stojíme před ikonostasem, na kterém jsou umístěny desítky krásných ikon. Je zde také v ochranné schránce uložena ikona Madony, jejíž autorství je připisováno sv. Lukášovi. Kolem stojí svícny s hořícími svíčkami a na ozdobných řetězech visí kadidelnice. Se zájmem si prohlížíme bohatě vyzdobený interiér kaple. Prohlídka končí v muzeu církevních předmětů, když opouštíme klášter, zvon na věži právě odbíjí poledne.

Papírové listí

Kypr, pohoří Troodos, hrobka presidenta Makariose III.

Okružní jízda pohořím Troodos pokračuje návštěvou hrobky Makariose III., ležící nedaleko kláštera Kykko. Zastavujeme na parkovišti a vydáváme se po kamenném chodníčku do prudkého kopce. Přicházíme k hrobce vybudované ve svahu. Stojíme před čelní stěnou, na níž je namalován bílý kříž. Vstupujeme do hrobky, která je velice prostá. V místnosti s klenutým kamenným stropem a s kamennou podlahou, není nic jiného, než náhrobek přikrytý deskou z leštěného černého kamene. Před náhrobkem leží kytice květů. U zdi za katafalkem stojí voják s puškou, držící čestnou stráž. Ke hrobu přichází mnoho lidí aby se poklonili památce prvního kyperského presidenta. Opouštíme hrobku a stoupáme dál na vrchol kopce, kde stojí kaple. Ta je poutním místem a je cílem mnoha věřících. Vstupujeme do kaple, kde není žádné zařízení. Jen uprostřed stojí stojan, na kterém je umístěna kopie ikony s Madonou od sv. Lukáše. Pozorujeme věřící, jak se u ikony modlí a pak jí dlouze a opakovaně líbají. Za chvíli co tu stojíme, se jich u stojanu vystřídalo několik. Vracíme se na parkoviště. U chodníku vedoucího ke kapli roste strom, na jehož větvích je uvázána spousta papírových kapesníčků. Větve stromu jsou kapesníčky tak obaleny, že to vypadá, jakoby strom měl listy z papíru. Jsou to obětní stuhy, které sem uvazují lidé při cestě z kaple. Při jejich uvazování si člověk může něco přát a údajně se mu to vyplní. Připevňujeme rovněž na strom kapesníček a v duchu si přejeme, abychom se na ostrov ještě někdy vrátili.

Blog: Poznámky z cest
Téma: KYPR
Názory k zápisku: zatím žádné
24.1.2010 08:44

Kypr, vesnice Lania ve vnitrozemí ostrova
Kypr, vesnice Lania, turistické centrum
Kypr, klášter Kykko
Kypr, pohoří Troodos, hrobka presidenta Makariose III.