Ostrov Gozo

Mellieha

Letovisko Mellieha má jako jedno z mála písčité pláže, jinak na Maltě převažuje skalnaté pobřeží. Maltské pláže mají jednu zajímavost. Přes den se na lehátkách pod slunečníky rekreují turisté. Každý podvečer nájemci pláží slunečníky a lehátka poskládají a pláže uklidí. Večer sem pak přichází obyvatelé ostrova. Ti si sebou přináší přenosné grily, stolky a židle. Do noci pak grilují, baví se a popíjejí. Při tom jim hlasitě vyhrává reprodukovaná hudba. O víkendech pak mnozí ostrované na plážích i přespávají. Každé ráno je zase vše uklizeno, na plážích se znovu instalují slunečníky a lehátka a k moři přichází turisté.

Malta, Mellieha, obytné garáže

Nad letoviskem leží vysoko na skále městečko Mellieha, kterému vévodí monumentální kostel. Vydáváme se na pěší túru do města. Asi po dvou kilometrech chůze do prudkého kopce, přicházíme na okraj městečka. Procházíme úzkými strmými uličkami a musíme při tom zdolávat četná schodiště. Staré kamenné domy jsou pečlivě udržované. Celý střed města si zachovává původní středověký ráz. Při zpáteční cestě na pobřeží, odbočujeme do okrajové části letoviska Mellieha, kde bydlí místní obyvatelé. Procházíme okolo pěkných vil až k moři. Jdeme podél pobřeží, na skalnatém břehu zde stojí dlouhá řada garáží pro osobní auta. Nahlížíme do jedné z otevřených garáží, ta je, stejně jako všechny ostatní, přeměněna na garsoniéru. V garsoniéře je zabudovaný kuchyňský kout, dále je tu obytný prostor a místo na spaní. Před některými garážemi jsou i ohrádky se stříškou. Obyvatelé ostrova se sem jezdí o víkendech rekreovat. Posedávají na křesílkách před garážemi a opalují se. Jejich auta stojí opodál odstavená na parkovišti.

Plavba na ostrov Gozo

Na Gozo, druhý největší ostrov souostroví Malta, se plavíme trajektem. Ten vyplouvá z nejzápadnějšího místa hlavního ostrova, Mafra Point. Plavba trajektem trvá asi jednu hodinu. Cestou míjíme malý ostrůvek Comino s plochou necelé tři kilometry čtvereční, na kterém žije jen několik stálých obyvatel. Na ostrově se nachází jediný hotel. Jezdí sem turisté, kteří si chtějí užít klidnou dovolenou. Na ostrově nerostou žádné stromy ani keře, jen nízká tráva a nejsou zde ani žádná motorová vozidla. Vedlejší, ještě menší skalnatý ostrůvek Cominoto, je neobydlený, stejně jako zbývající malé ostrůvky. Trajekt se blíží k ostrovu Gozo, ten má rozlohu šedesát sedm kilometrů čtverečních a žije na něm kolem třiceti tisíc obyvatel. Z paluby trajektu již vidíme přístav Mgarr a velký kostel Panny Marie Lurdské, stojící na kopci nad městem. Trajekt přiráží ke břehu. V přístavu čeká spousta taxíků, jejichž řidiči hlasitě nabízí turistům své služby. My nastupujeme do objednaného mikrobusu a vyjíždíme na okružní cestu po ostrově. Kopcovitá krajina ostrova je díky četnějším srážkám zelenější než na hlavním ostrově.

Místo zjevení Panny Marie

Malta, ostrov Gozo, poutní kostel Ta Pinu

Po krátké jízdě napříč ostrovem, přijíždíme k novorománskému kostelu Ta Pinu. Tento nejvýznamnější poutní kostel na Maltě, byl vystavěn na místě, kde stávala stará kaple. V ní se podle pověsti, koncem devatenáctého století, jedné místní ženě zjevila Panna Marie, která zde konala zázraky a uzdravovala nemocné. Dodnes do kostela chodí lidé, kteří se zde modlí k Panně Marii za uzdravení ze své nemoci, nebo z následků úrazu. Vcházíme do kostela a blížíme se k oltáři. Před ním je umístěna schránka s předtištěnými lístky. Na tyto lístky lidé napíší prosbu Panně Marii a lístek pak vhodí do urny vedle oltáře. Pozorujeme lidi, jak na lístečky píší svá přání a pak se modlí. Před oltářem vidíme kněze, jak se modlí za uzdravení malého chlapce, který klečí se svou matkou na lavici vedle duchovního. Procházíme okolo nich a myslíme si o možnosti zázračného uzdravování své. Vzápětí vcházíme do velké místnosti vedle hlavní kostelní lodi. Na stěnách jsou od země až do stropu vystaveny desítky zarámovaných děkovných dopisů za uzdravení, které následovalo po prosbách a modlitbách zde v kostele. Mimo dopisů je zde vystaveno mnoho různých předmětů. Vidíme berle a protézy, které již zázračně uzdravení lidé nepotřebují. Kojenecké oblečky od žen, které zázračně otěhotněly. Slepeckou hůl, od člověka, kterému se vrátil zrak. Ochrannou motocyklistickou přilbu, jejíž poškození naznačuje těžká zranění, která musel jezdec utrpět při havárii, i z nich se motocyklista zázračně uzdravil. Procházíme místností a s úžasem sledujeme mnohé další předměty, umístěné zde na připomínku zázračných skutků, připisovaných Panně Marii. Po zhlédnutí vystavených předmětů nevíme, co si o zázracích máme myslet. Ohromeni z toho co jsme viděli, pokračujeme v prohlídce kostela. U východu se zastavujeme u pamětní desky, na které jsou vystaveny fotografie z návštěvy papeže Jana Pavla II. v tomto kostele.

Azurové okno

Cesta po ostrově pokračuje jízdou na západní pobřeží, k Dwejrské zátoce. Několik desítek metrů od břehu vidíme malý skalnatý ostrůvek Fungus Rock. Na ostrůvku rostla zvláštní houba, která měla mnohostranně léčivé účinky. Na její ostrahu vybudovali johanité na skále strážní věž. Nedaleko odtud se nachází takzvané Azurové okno. Příboj tu vytvořil v pobřežní skále, vybíhající daleko do moře, přírodní skalní bránu. Moře tady má vlivem světla odrážejícího se od písečného dna jasně azurovou barvu. Stojíme na skalnatém břehu a pozorujeme, jak se z rozbouřeného moře na břeh valí masy azurově zbarvené vody a tříští se o skálu. Kus dál od Azurového okna, je na pevnině, v hlubokém kráteru, malé slané jezero obklopené skálami. Jezírko je s mořem propojeno přírodním skalním tunelem. Jezeru se podle jeho polohy říká Vnitrozemské moře. Plánovaná plavba loďkou tunelem pod skalní oblouk se bohužel kvůli velkým vlnám nemůže uskutečnit. Z místa, kde je na malém prostoru k vidění několik přírodních zajímavostí, odjíždíme na další prohlídku ostrova.

Hlavní město ostrova

Ze západního pobřeží míříme k hlavnímu městu ostrova Victoria. Je to malebné městečko, ve kterém žije zhruba čtvrtina z celkového počtu obyvatel ostrova. Z parkoviště se vydáváme uličkami lemovanými pečlivě udržovanými, starými kamennými domy. Přicházíme na hlavní třídu Republik Streed. Rušná ulice s mnoha obchody a kavárnami je plná lidí. Po celé její délce jsou sloupy veřejného osvětlení obloženy ozdobnými dekoracemi, domy jsou vyzdobeny vlajkami, fábory a obrazy svatých. Obyvatelé města se takto připravují na sobotní slavnost festa. Po procesí, které projde městem, se všichni budou bavit a tančit až do noci. Odbočujeme z hlavní ulice a po strmé uličce Castle Hill přicházíme k Citadele z osmého století, která se vypíná vysoko nad městem. Procházíme kolem katedrály Panny Marie a přicházíme k mohutným hradbám, které vedou kolem pevnosti. Procházíme po ochozu a pozorujeme ostrov, který lze z tohoto místa přehlédnout celý až k moři. Z ochozu je také krásný pohled na Rabat, jak ostrované hlavní město nazývají. Jako na dlani máme uličky tvořené starými domy, ze kterých vyčnívají věže několika kostelů. Sestupujeme zpět do města a jdeme na náměstí It Tokk. Konají se zde pravidelné trhy. Celé náměstí je zaplněno pestrobarevnými stánky. Trhovci nabízí převážně rukodělné výrobky, krajky, keramiku a předměty ze dřeva a z kůže. Z náměstí ještě jdeme na prohlídku baziliky sv. Jiří a přes staré město se vracíme na parkoviště.

Jeskyně nymfy Kalypso

Z hlavního města jedeme do letoviska Xlendi na jihu ostrova. Xlendi je malé klidné městečko, ležící u dlouhé úzké zátoky, která končí kamenným molem s promenádou. U mola kotví řady rybářských lodí. Po obou stranách zátoky se zdvíhají vysoké skály, na kterých jsou vybudovány chodníky a betonová plata na opalování. Po obědě ve stylové restauraci a koupeli v teplé vodě zátoky, odjíždíme na severní pobřeží, do zátoky Ramla Bay. Nachází se zde krásná pláž pokrytá červeným pískem. Z vysoké skály pozorujeme pláž se slunečníky a s bílou kapličkou. Nedaleko od nás je vchod do jeskyně nymfy Kalypso. Sestupujeme po příkrých schodech do hluboké jeskyně. Ocitáme se v nevelké skalní komnatě, ve které podle pověsti žil, jako zajatec a milenec nymfy Kalypso, bájný Odysseus. Stoupáme zpátky po schodech na denní světlo. Mikrobus s námi naposledy jede napříč ostrovem a směřuje zpět do přístavu. Opouštíme ostrov Gozo, místo, které si stále zachovává svou svébytnou atmosféru a jeho obyvatele Gozitánce, kteří stále žijí tradičním způsobem života.

Blog: Poznámky z cest
Téma: MALTA
Názory k zápisku: zatím žádné