Opičí skála

Cesta na Gibraltar

Vydáváme se z portugalského letoviska Monte Gordo, v němž trávíme dovolenou, na výlet na Gibraltar. Nejprve jedeme přes řeku Guadianu, která je vzdálená jen několik kilometrů od Monte Gorda a tvoří hranici se Španělskem. Pak objíždíme rozsáhlý národní park Coto de Doňana, rozprostírající se kolem ústí řeky Guadalquivir. Poté míříme dál na jih Pyrenejského poloostrova, směrem k městu Cádiz. Po nějaké době odbočujeme do vnitrozemí, k rozsáhlé pahorkatině, kterou protíná silnice zvaná Toro Road. Jméno silnice je odvozeno od toho, že na farmách ležících podél ní, jsou chováni býci pro býčí zápasy. Projíždíme kolem rozsáhlých pastvin, na kterých se pasou početná stáda, většinou černých býků. Zdá se nám až neuvěřitelné, že je pro býčí zápasy potřeba takové množství zvířat. Stáda býků mizí a my se blížíme k pobřeží. Na obzoru již vidíme obrysy gibraltarské skály. Zakrátko projíždíme městem La Linea de la Concepción, za nímž se na skalnatém poloostrově rozkládá Gibraltar. Městský stát Gibraltar je britské zámořské území s rozšířenou autonomií, který má plochu necelých šest kilometrů čtverečních a žije v něm kolem třiceti tisíc obyvatel. Hlavním zdrojem příjmů jsou turistika a obchod. Gibraltar má strategickou polohu a je zde umístěna britská námořní a letecká základna.

Okružní jízda

Gibraltar, pohled na mešitu al Ibrahim

Zastavujeme na okraji města La Linea u parku Reina Sofia a pěšky se vydáváme k nedalekému hraničnímu přechodu mezi Španělskem a Gibraltarem. U závory stojí muž v uniformě a namátkově kontroluje doklady procházejících lidí. Blížíme se k přechodu a máme trochu obavy, neboť nemáme britské vstupní vízum a nejsme si jisti, zda by nás bez něj hlídka pustila. Kontrola dokladů na nás nevyšla a tak se vydáváme po chodníku, vedoucím podél příjezdové komunikace, do města. Přicházíme k letištní ploše, která křižuje silnici. Provoz na této zvláštní křižovatce je řízen běžným semaforem. Za ranvejí nastupujeme do mikrobusu a vyjíždíme na okružní jízdu Gibraltarem, nazvanou příhodně Rock-Tour. Projíždíme okrajem města a zakrátko nás úzká asfaltová silnice přivádí do tunelu, vyhloubenému v gibraltarské skále. Z tunelu vyjíždíme na jižním cípu poloostrova. Obě strany silnice zde lemuje plot s ostnatým drátem, který obepíná vojenskou základnu. Za objekty stojícími podél silnici, vidíme doky a v nich kotvící lodě. Plot u silnice končí a my se blížíme k místu zvanému Europa Poin. Vystupujeme a kolem mešity al Ibrahim, nad kterou se tyčí štíhlý bílý minaret, přicházíme k majáku. Od moře fouká velmi silný vítr. Z místa, kudy prochází pomyslná čára oddělující Atlantický oceán a Středozemní moře, pozorujeme Gibraltarskou úžinu, za kterou se v mlžném oparu rýsuje pobřeží Afriky. Černý kontinent je od nás vzdálený jen asi patnáct kilometrů. Stojíme u majáku a pozorujeme moře, ze kterého k nám doléhají silné detonace, pocházející ze střelby z lodních děl. To ve Středozemním moři právě probíhají manévry britského vojenského námořnictva.

Opouštíme maják a vydáváme se ke skále. Mikrobus stoupá do prudkého kopce a po chvíli přijíždí k památníku zvanému Herkulovy sloupy. Vystupujeme a obdivujeme fantastický výhled na záliv a španělský přístav Algeciras. Po další krátké jízdě zastavujeme na malém parkovišti a po strmé cestě se vydáváme k jeskyni Sv. Michala. Procházíme chodbou do skalní síně, která je osvětlena žlutým světlem. Jeskyně je součástí rozsáhlého jeskynního komplexu a pro svojí výbornou akustiku se využívá pro pořádání koncertů. Krátce setrváváme v podzemí a vracíme se na parkoviště, odkud pozorujeme závod na odsolování mořské vody, ležící na pobřeží. Během chvíle se kolem nás začínají shlukovat proslulé gibraltarské opice. Primáti Macaca sylvanus jsou velice drzí a neodbytně se od nás a od dalších turistů domáhají nějakého pamlsku. Opice lezou po autech, dobývají se turistům do tašek a skáčou na každého, kdo má v ruce něco k snědku. Nepohrdnou ničím co se dá sníst. Přímo z ruky nám berou sušenky, jablka, banány a cukrovinky. Jeden místní člověk je dokonce krmí těstovinami. Opice si berou kousky, které muž drží v ruce, ale i těstoviny, které má sevřené mezi rty. Zdejší opice byly po druhé světové válce téměř vyhubeny. Od té doby jsou chráněny a dnes jich tu žije přes dvě stě. Primáti dojídají poslední jablko které máme a přesouvají se ke skupince turistů, kteří právě přijeli na parkoviště. Nastupujeme do mikrobusu, řidič ještě odhání opici sedící na zpětném zrcátku a zavírá dveře. Vůz se vydává na cestu a sjíždí prudkými serpentinami dolů ze skály. Cestou míjíme takzvanou královskou vyhlídku. Toto místo v polovině minulého století navštívila britská královna, s tehdy mladým princem Charlesem. Projíždíme kolem mohutné pevnosti Džebel-al-Tárika a přijíždíme do města, jehož část leží na místě vysušeného moře.

Procházka městem

Gibraltar, Main Street

Procházíme kolem městských hradeb a ocitáme se na náměstí Casemates Square. Lichoběžníkový prostor je obestavěn historickými domy, ve kterých je spousta kaváren a restaurací. Procházíme přes náměstí plné lidí, míjíme synagogu a míříme do Main Street. Tato ulice je přeměněna na pěší zónu a prochází přes celý střed města. Loudáme se živou ulicí lemovanou výkladními skříněmi mnoha obchodů a prohlížíme si nabízené zboží. Před jednou z restaurací sledujeme na jídelním lístku ceny, které jsou při porovnání se sousedním Španělskem o mnoho vyšší. Jdeme ulicí a míjíme červenou poštovní schránku, pak nedaleko stojící červenou telefonní budku, a když potkáváme strážníka s typickou černou helmou na hlavě, připadáme si skoro jako v Londýně. Přicházíme na místo, kde se ulice rozšiřuje a kde stojí katedrála Sv. Marie. Procházíme kolem sluncem zalitého průčelí kostela s mohutnou věží se zvonicí a věžními hodinami. Další významná budova, kterou míjíme, je úřad guvernéra The Convent. Naproti ní stojí dvě historická děla s naleštěnými hlavněmi. Pak přicházíme do parku, kde stojí bronzová socha lorda Nelsona. Jdeme dál kolem sochy až k hotelu Queens, kde pěší zóna končí. Končí zde i naše procházka a my se vracíme zpátky.

Pozor, přednost letadel

Opouštíme město Gibraltar a za zády nám zůstává mohutná gibraltarská skála se spoustu otvorů. Jsou to střílny pro děla, neboť skála provrtaná mnoha chodbami tvoří velikou přírodní pevnost. Nacházíme se asi uprostřed cesty k hraničnímu přechodu, ještě na přistávací dráze, když se znenadání ozve zvuk sirény. Zprvu nechápeme co se děje, pak vidíme vojáka, jak uzavírá závorou silnici vedoucí přes ranvej. Stejně tak byla spuštěna závora přes cestu pro pěší. K letišti se totiž blíží letadlo. Chvatně přicházíme na okraj přistávací plochy a obcházíme závoru. Zastavujeme se, abychom se podívali na přistávající letadlo. Nedaleko nás kontroluje voják zábranu s ocelovými hroty, kterou před tím položil přes silnici. Zábrana má zajistit, aby na dráhu nemohlo během přistání vjet žádné vozidlo. Od východu je slyšet motor letadla. Stroj klesá a posléze přistává. Je to malé letadlo pro několik cestujících. Kromě podobných malých letadel, zde denně přistávají spoje z Londýna a letiště rovněž využívá vojenské letectvo. Voják uklízí mobilní zábranu ze silnice, závora se zvedá, na semaforu naskakuje zelené světlo a vozidla se dávají do pohybu. My také pokračujeme v cestě k hraničnímu přechodu. Přicházíme ke stanovišti celní kontroly. Pozorujeme celníka, jak zastavuje ženu s dvěma taškami v ruce a důkladně prohlíží jejich obsah. Celník hledá alkohol a cigarety. Gibraltar je bezcelní zóna a tento artikl je zde mnohem levnější než ve Španělsku, čehož mnozí Španělé využívají. Procházíme kontrolním stanovištěm a ocitáme se zpátky v ulicích města La Linea. Opouštíme Gibraltar, malé ale strategické uzemí, kterému se přezdívá The Rock, a které je již po několik století jablkem sváru mezi jistými evropskými mocnostmi.

Blog: Poznámky z cest
Téma: GIBRALTAR
Názory k zápisku: zatím žádné