Okolí Ženevského jezera

Osada Col des Mosses leží v Bernských Alpách, na náhorní planině ve výšce 1452 metry nad mořem. Toto horské středisko, se během našeho cestování po Švýcarsku stalo základnou, ze které vyjíždíme na výlety. Ráno po probuzení pozorujeme z okna hotelového pokoje okolní hory a vidíme, že jejich vrcholky přes noc pokryla vrstva sněhu. Vzhledem k tomu, že je konec září, není to Alpách zas tak neobvyklý jev. Ihned po snídani se vydáváme na cestu k nedalekému Ženevskému jezeru. Nejprve projíždíme krajinou plnou kopců s pastvinami a lesy. Poté sjíždíme do údolí řeky Rhony, jehož svahy jsou pokryty vinicemi, které končí až na okraji města Aigle. Objíždíme město a najíždíme na dálnici A9, která nás zakrátko přivádí ke břehu Ženevského jezera a posléze k prvnímu cíli na naší dnešní cestě.

Město čokolády

Švýcarsko, trh ve městě Vevey

Přijíždíme na okraj města Vevey, nad nímž jsou na terasách, vybudovaných na svazích okolních kopců, rozesety vinice. Zdejší vinohrady jsou součástí proslulé vinařské oblasti Lavaux a jsou dokonce zapsány na seznamu kulturního a přírodního dědictví UNESCO. Projíždíme městem až do jeho centra a zaparkujeme na náměstí Place de la Gare. První čeho si všímáme, jsou nápisy ve francouzštině, které vidíme kolem sebe. Na rozdíl od včerejška, kdy jsme všude slyšeli němčinu, se nyní nacházíme ve frankofonní části Švýcarska. Vydáváme se na procházku městem, v němž žije zhruba dvacettisíc obyvatel. Procházíme po Rue des Cheneviéres a kolem mnoha výstavných budov se dostáváme ke pseudogotickému kostelu Panny Marie. Ve svatostánku nás překvapuje barevná výzdoba, která se výrazně odlišuje od strohých zdí chrámu, vystavěných ze šedivého kamene. Od kostela se přes přilehlý park dostáváme na Rue d Italie, která nás přivádí k věži Sait Jean s fontánou. Boční ulicí pak procházíme na nábřeží Quai Perdonnet, k budově zvané Alimentárium. Naším cílem však není muzeum potravin, které je v ní umístěno, ale socha Charlie Chaplina, stojící v malém parku před touto budovou. Od bronzové plastiky muže s buřinkou a s hůlkou v ruce, se po nábřeží dostáváme na náměstí Grande Place. Pak postupujeme přes náměstí až na jeho severní okraj, ke klasicistní budově La Grenette. Tento multifunkční objekt, který celému náměstí dominuje, je například využíván jako koncertní síň, nebo galerie a během tradičních trhů, také jako jídelna. Ostatně také nyní na prostoru před La Grenette probíhají trhy. Využíváme toho a pouštíme se do uliček mezi stánky. Procházíme kolem pultů a obhlížíme produkty na nich vystavené. V nabídce převažují různé druhy sýra, ovoce, zeleniny a také víno z místních vinic. U jednoho ze stánků jsou dokonce vystavené hřiby, nasbírané v okolních lesích. Když se dostaneme ke kiosku se sladkostmi, neodoláme sladké vůni, které se kolem šíří a kupujeme si jednu z místních cukrářských specialit. S výbornou čokoládovou pochoutkou v ruce poté opouštíme tržiště a odebíráme se k jezeru, jehož břeh tvoří jižní stranu náměstí. Přitom míjíme romantický hrad Aile, jehož střechu zdobí několik štíhlých věžiček. Posléze přicházíme k přístavišti pro osobní lodě, kde naše procházka městem končí. Do dalšího místa na naší dnešní cestě totiž poplujeme lodí. Po krátkém čekání již nastupujeme na palubu a odplouváme z Vevey, ze zajímavého města, v němž žil na sklonku svého života král komiků, v němž má svojí centrálu firma Nestlé a ve kterém byla vynalezena mléčná čokoláda.

Rochers de Naye

Švýcarsko, expozice fauny a flóry na hoře Rochers de Naye

Sedíme na palubě lodě, která pluje podél severního břehu Ženevského jezera a pozorujeme kouzelnou krajinu kolem něj. Zhruba po půlhodině loď připlouvá do města Montreux a přiráží ke břehu. Vystupujeme na břeh a přes ulici Rue Grande přicházíme k nádražní budově. Zde nastupujeme do vlaku ozubnicové železnice, vystavěné v devatenáctém století. Souprava pochvíli vyjíždí a po úbočích alpských kopců stoupá vzhůru. Nejprve projíždíme lesem, který postupně mizí a zakrátko jsou kolem kolejí již jen skály. Trať se vine mnoha zatáčkami a tunely dál vzhůru. Bohužel jak stoupáme, přibývá mlhy a když po zhruba hodině jízdy přijíždíme na vrchol Rochers de Naye, do výšky 2042 metry, je viditelnost již jen sotva sto metrů. Vystupujeme a vcházíme do staniční budovy, ve které se nachází zázemí pro turisty. Pak vycházíme na terasu, ze které je za dobrého počasí krásný výhled na Ženevské jezero a okolní hory. My však máme smůlu, neboť pro mlhu nevidíme nic. Přemísťujme se tedy k ohradě za budovou, ve které je možné pozorovat sviště. Stojíme před skleněnou stěnou svištího příbytku a sledujeme členy početné sviští rodinky, jak se krmí zeleninou. Poté se vracíme do staniční budovy a navštěvujeme expozici věnovanou zdejší fauně a floře. Součástí rozsáhlé výstavy jsou i vycpaniny zvířat, která ve zdejších horách žijí. Mezi vystavenými exponáty jsou rozmístěna kovová válcová pouzdra s víčkem. Po odklopení víka mohou návštěvníci zkusit uhádnout, jaká přírodní vůně je ze schránek cítit. Jak procházíme výstavou, postupně otevíráme víčka schránek a přičichneme k nim. Moc se nám však nedaří, neboť bezpečně rozpoznáváme jen vůni smrku a hřibu. Čas do odjezdu zubačky díky prohlídce výstavy rychle utekl a tak nastupujeme do soupravy a vracíme se dolů. Cestou zpět do Montreux jen litujeme, že nám sv. Petr nezařídil bezmračné počasí.

Hrad Chillon

Odjíždíme z centra Montreux a po krátké jízdě zastavujeme na jižním okraji města, kde na skalnatém ostrůvku, vystupujícím nedaleko od břehu z vod Ženevského jezera, stojí vodní hrad Chillon, postavený ve třináctém století. Po mostě překonáváme železniční trať a ocitáme se na břehu jezera, ze kterého můžeme pozorovat krásné panorama romantického hradu s několika věžemi. V pokladně si zakupujeme vstupenku, ke které dostáváme dvoustránkový popis prohlídkové trasy. K našemu velkému překvapení mají v pokladně k dispozici také český text. S popisem trasy v ruce se přes spojovací most vydáváme na prohlídku hradu. Začínáme v rozsáhlém sklepení, které sloužilo jako sklady a také jako vězení. Přes druhé nádvoří se poté dostáváme do krypty a dále do obytné části hradu. Postupně procházíme reprezentačními sály, ložnicemi, zbrojnicí a kuchyní, až do věže Donjon, ze které je pěkný výhled na celý hrad a také na jezero. V hlavní věži prohlídka hradu končí. Nyní sestupujeme po úzkém schodišti a vracíme se ke vstupní věži. Po dvou hodinách prohlídky odcházíme z velice zachovalého hradu, ve kterém jsou vystaveny bohaté sbírky historických předmětů a který vypadá, jako by byl vystřižený z nějaké pohádkové knížky.

Blog: Poznámky z cest
Téma: ŠVÝCARSKO
Názory k zápisku: zatím žádné