Nejmenší země EU

Přelétáváme nad největším ostrovem Středomoří, necháváme za sebou jeho jižní pobřeží a rychle se blížíme k souostroví Malta. To tvoří sedm ostrovů, z nichž tři jsou obydlené. Malta má rozlohu tři sta šestnáct kilometrů čtverečních a žije zde kolem čtyř set deseti tisíc obyvatel. Tento ostrovní stát je rozlohou i počtem obyvatel, nejmenší členskou zemí EU.

Cesta do hlavního města

Z letoviska Mellieha, cestujeme do hlavního města Malty linkovým autobusem, abychom si na vlastní kůži vyzkoušeli místní veřejnou dopravu. Nastupujeme do autobusu, který velikostí připomíná spíše velkou dodávku. Usedáme na sedadla a vůz se vydává na cestu do zhruba dvacet pět kilometrů vzdálené Valletty. Autobus projíždí po úzké klikaté silnici. Provoz na ní je dost hustý a tak můžeme jet maximálně tak asi šedesátkou. Cestou míjíme spoustu vozů značky Škoda, od stařičkých Š105, až po nejnovější modely. Na ostrově je hustá zástavba obytných domů. Prakticky neustále projíždíme nějakou vesnicí a autobus co chvíli zastavuje na zastávce. Navíc je řidič autobusu zároveň i průvodčí, čímž se zastávky značně prodlužují. Po celé trase, vedoucí téměř přes celý ostrov, není žádný les. Jen kolem silnice rostou nízké keře. Krajina je až k obzoru plochá a půda je velice vyprahlá. Po více než hodině jízdy, konečně přijíždíme do hlavního města Valletty, ve kterém žije na deset tisíc obyvatel.

Centrum minimetropole

Malta, hlavní město Valletta, ulice Republiky

Autobus zastavuje na hlavním autobusovém nádraží, vystupujeme a ocitáme se na rušném kruhovém náměstí s kašnou. Vydáváme se k městským hradbám. Na ostrově se jezdí vlevo. To nám dělá potíže při přecházení ulic. Zapomínáme se totiž podívat nejdříve doprava. Procházíme Městskou bránou do města. Vydáváme se po ulici Republiky, která je hlavní městskou třídou. Míjíme zbytky Královské opery, která byla zničena při bombardování v roce 1942. Odbočujeme do postranní uličky, kde se koná trh. Celá ulice je plná prodejních stánků. Prodavači nabízí textil, suvenýry, boty, hudební nosiče a další výrobky. Láká nás atmosféra, která na tržišti vládne a vmísíme se mezi nakupující. Proplétáme se mezi stánky a aniž bychom chtěli něco koupit, jen tak okukujeme a přebíráme nabízené zboží. Z trhu se vracíme na hlavní ulici. Zastavujeme se u katedrály sv. Jana, zasvěcené patronovi křižáckého rytířského řádu johanitů. Vcházíme do přítmí kostela, kde je příjemný chládek a prohlížíme si jeho krásný barokní interiér. Opouštíme svatostánek a ocitáme se znovu na ulici Republiky, která je upravena jako pěší zóna. Ulicí proudí spousta lidí, většinou turistů s fotoaparáty a kamerami zavěšenými na krku. Procházíme okolo skupiny pouličních hudebníků a o jeden blok dále se zastavujeme u dvou mimů, kteří jsou namaskováni jako sochy. Obdivujeme muže a ženu jak vydrží stát po dlouhé minuty bez sebemenšího pohybu. Vhazujeme minci do nádoby stojící před dvojicí a pokračujeme v procházce. Město má zvláštní kolorit. Při pohledu na tradiční červené telefonní budky a poštovní schránky si připadáme jako v Londýně, když procházíme okolo stánků se spoustou krásných květin, dýchne na nás atmosféra Paříže a vedle staré Škodovky zaparkované u chodníku, si připadáme jako v Praze. Procházíme přes náměstí Republiky k Velmistrovskému paláci. Toto bývalé sídlo velmistra křižáckého řádu, dnes slouží parlamentu. Pěší zóna končí na prostorném Palácovém náměstí, kde v řadě za sebou stojí drožky tažené koňmi a čekají na své zákazníky.

Opevněné město

Malta, hlavní město Valletta, pohled přes Velký přístav na pevnost St. Angelo

Odbočujeme z rušného náměstí do úzkých uliček starého města, které jsou rovnoběžné, aby jimi mohl proudit vlhký vzduch od moře a zpříjemňovat tak klima ve městě. Uličky klesající ke konci poloostrova, na kterém je Valletta vystavěna, jsou tiché a liduprázdné. Krásné staré domy vystavěné z bílého kamene, dřevěné okenice, malebné domovní dveře a kočka spící na kamenné terase, to vše podtrhuje výjimečnou atmosféru starého města. Nebýt několika aut stojících na ulici, připadali bychom si jako ve středověku. Jedna z uliček nás přivádí k pevnosti St. Elmo, která stojí na skalnatém výběžku a střeží vjezd do Velkého přístavu. U vchodu do pevnosti hlídkují dva strážci v dobových uniformách. Dostáváme se na nábřeží tvořené mohutnými hradbami, které obepínají celé město a tvoří z Valletty velkou pevnost. Je to pozůstatek z doby vlády řádu johanitů, kteří ostrov ovládali více než dvě stě padesát let a vytvořili z něj centrum boje proti Turkům. Po hradbách přicházíme až ke Zvonu příměří. Zvon zavěšený v kruhové zvonici zvoní každé poledne na památku obyvatel ostrova, padlých ve druhé světové válce. Nedaleko od zvonu se nachází Dolní barraccké zahrady. Usedáme na lavičku ke krátkému odpočinku. Od nedaleké kašny k nám vítr přináší osvěžující vodní mlhu. Pokračujeme v prohlídce města a vracíme se zpět na nábřeží. Z vysoké kamenné zdi vidíme další z místních pevností Ricasoli, která střeží východní okraj ústí Velkého zálivu. Pozorujeme velkou námořní loď, která připlouvá z moře, proplouvá ústím a vplouvá do přístavu. Zde kotví několik dalších lodí a v doku se jedno plavidlo opravuje. Jdeme po nábřeží okolo rybářů, kteří loví ryby na udici. Odbočujeme zpátky do starého města. Po kamenných schodech stoupáme do Hořejších barracckých zahrad. Přicházíme k zábradlí na okraji skály, odkud se nám naskýtá velkolepý pohled na Velký přístav a trojměstí na druhé straně zálivu. Celé východní straně přístavu, která je plná krásných kamenných domů a paláců, vévodí majestátná pevnost St. Angelo, ve které měli johanité své původní sídlo. Po občerstvení ve venkovní restauraci, ležící uprostřed parku, se vydáváme zpátky k Městské bráně. Procházíme kolem bronzové busty W. Churchilla, a několika dalších uměleckých děl, která jsou v zahradě umístěna. Opouštíme zahradu a kolem historické budovy Auberge, ve které je sídlo premiéra, se vracíme na autobusové nádraží. Nastupujeme do oranžově žlutého autobusu a odjíždíme. Opouštíme Vallettu, toto sice malé, ale krásné město, ve kterém na návštěvníka doslova na každém kroku dýchne historie.

Blog: Poznámky z cest
Téma: MALTA
Názory k zápisku: zatím žádné
14.2.2010 08:02

Malta, hlavní město Valletta, pohled přes Velký přístav na pevnost St. Angelo
Malta, historické domy  hlavního města Valletty
Malta, historické domy hlavního města Valletty
Malta, ulička v hlavním městě Vallettě