Noční Damašek

Pohled na noční Damašek

V hlavním městě Sýrie Damašku, přistáváme po čtvrté hodině ráno. Naše první cesta vede na Jebel Quasioun, což je hora na severním okraji města. Vyjíždíme klikatou silnicí na jednu z teras vybudovaných na svahu hory vysoko nad Damaškem, odkud se nám naskýtá úchvatný pohled na celé město. V temnotě pod sebou pozorujeme řetězy žlutých světel pouličního osvětlení, vyznačující hlavní ulice. Dále osvětlené význačné budovy, ale hlavně, spoustu a spoustu zelených světel, zářících na špičkách minaretů, na jejich ochozech a také v oknech mešit. Celý Damašek je doslova protkán hustou sítí zelených světel a nám to připadá, jakoby nad městem poletoval obrovský roj světlušek. Pohled z výšky na osvětlený Damašek je velmi působivý a pro nás je to pěkný začátek cesty. Zatímco pozorujeme město, začíná svítat a také se udělalo citelně chladno. Na okraji nedalekého parkoviště se začínají objevovat první pouliční prodavači, kteří na asfaltu rozkládají svoje stánky. My mezitím opouštíme terasu a sjíždíme dolů do města. Po krátké jízdě přijíždíme na jednu z hlavních damašských tříd, An Naser. Zde zastavujeme a téměř liduprázdnou ulicí jdeme do nedaleké kavárny Coffee Hijaz. Procházíme zahradou kolem stolků, které jsou nyní opuštěné. Poté vstupujeme do téměř prázdné kavárny, usazujeme se ke stolu a objednáváme si čaj. Obsluha za chvíli přináší na podnose skleničky s kouřícím nápojem. Rozebíráme si je a popíjíme přeslazený čaj s mátou. Po tom co dopijeme platíme a odcházíme. Venku se zatím rozednilo a ulice se začíná zaplňovat lidmi a auty. Nastupujeme do mikrobusu a odjíždíme z města na cestu po Sýrii. Dnes jsme měli možnost se s Damaškem jen krátce seznámit, ale za několik dní se sem vrátíme, abychom si jej důkladně prohlédli.

Znovu v Damašku

Po návštěvě několika míst ležících v centrální oblasti Sýrie, přijíždíme znovu do Damašku. Po tom co za sebou necháme předměstí, projíždíme širokými ulicemi centra, které jsou přeplněny auty nejrůznějších značek. Po chodnících proudí spousty lidí a do nastávající tmy září světelné reklamy a světla nesčetných obchodů. Konečně přijíždíme k hotelu ležícímu nedaleko náměstí Hijaz Square a ubytováváme se.

Prohlídka centra Damašku

Sýrie, Damašek, mešita Takíja

Druhý den podnikáme pěší prohlídku centra Damašku. Od hotelu se nejprve vydáváme na nedaleký bulvár An Naser, uprostřed kterého roste řada vzrostlých palem. Široká třída navazuje na náměstí Hijaz Square, na němž stojí zajímavá budova Hijazské dráhy, která nám však spíše připomíná zámek, nežli nádražní objekt. Poté procházíme po bulváru Mousalam Baroudy, podél kterého stojí řada zajímavých budov. Postupně míjíme hotel Orient Palace, konferenční centrum Rida Saida a poté přicházíme k budově Damaskus University. Zde odbočujeme a míříme k zahradě, rozkládající se před Národním muzeem. Procházíme přes zahradu k zajímavému průčelí muzea a vstupujeme dovnitř. Postupně si prohlížíme expozice představující období prehistorické, dále řecké a římské a nakonec islámské. Z muzea se poté přemísťujeme do přilehlého areálu mešity Takíja as-Suleimáníja. Procházíme kolem bývalých ubytoven pro poutníky a postupujeme dál až do středu parku, kde stojí hlavní budova mešity. Obdivujeme bohatě zdobené arkády v průčelí stavby, velikou kopuli a dva minarety, symetricky umístěné po stranách. Pohled na půvabné dílo osmanské architektury však kazí proudová stíhačka s kamufláží, která je vystavená před budovou. Mešita totiž v současnosti slouží jako vojenské muzeum a letoun je jedním z exponátů. Postupujeme dál až na východní okraj parku, kde se nachází stále funkční škola koránu madrasa a opouštíme areál. Prohlídka centra Damašku pokračuje. Nejprve překonáváme rušný bulvár El Jabri a kolem budovy ministerstva vnitra přicházíme na jedno z hlavních damašských náměstí, Al Marjeh. Odtud pak směřujeme k bulváru Al Thawra, po kterém se dostáváme na severozápadní okraj Starého města, kam máme namířeno.

Umajjovská mešita

Sýrie, Damašek,  Umajjovská mešita

Sýrie, Damašek, Umajjovská mešita

Procházíme podél mohutných hradeb damašské citadely a přicházíme k bráně, kterou vstupujeme do Starého města. Poté vcházíme do Hamídija súku, který je zastřešen prosklenou klenbou. Kráčíme po kamenné dlažbě tržiště kolem obchůdků, které stojí jeden vedle druhého po obou stranách uličky. Obchodníci ve svých krámcích nabízí nejrůznější zboží. Počínaje textilem, dále výrobky ze dřeva, ale také ze stříbra a ze zlata, různé suvenýry, tepané měděné nádoby a mnoho dalšího zboží. Cestou se zastavujeme u několika krámků a obdivujeme zde vystavené, rukodělné orientální výrobky. Proplétáme se dál mezi nakupujícími a posléze přicházíme na konec súku. Spletí uliček se pak dostáváme k Umajjovské mešitě. Před vstupem do svatostánku se musí ženy zahalit do plášťů s kapucí. Nato se všichni vyzouváme a vcházíme do mešity. Nejprve procházíme po mramorové dlažbě ke kašně Rozhřešení, stojící uprostřed nádvoří. Poté míříme k modlitební hale, jejíž průčelí je ozdobeno krásnou, zlatem zdobenou mozaikou. Pak již vstupujeme do modlitebního sálu, jehož podlaha je pokryta červenými koberci, na nichž posedávají skupinky lidí. Kráčíme po kobercích pod obrovskými lustry ke středu svatostánku, kde stojí hrobka z bílého mramoru, ve které jsou uloženy ostatky Jana Křtitele. Zastavujeme se u hrobky s zeleně zářícími okny a obdivujeme její krásně zdobené sloupy a římsy. Poté procházíme dál mešitou k výklenku zvanému mihráb, který určuje směr modlitby a k vedle umístěnému minbaru. Toto vyvýšené místo slouží duchovnímu k vedení páteční modlitby. Na chvíli usedáme na koberec k odpočinku a poté opouštíme nejvýznamnější syrskou mešitu a její tři minarety.

Procházka Starým městem

Následuje procházka Starým městem. Pomalu se touláme jeho úzkými uličkami, plnými prastarých kamenných domů, tajuplných zákoutí a malých obchůdků. Cestou potkáváme místní obyvatele a také skupinky turistů. Tato část města si stále zachovává svojí neopakovatelnou orientální atmosféru, kterou vnímáme na každém kroku. Po nějaké době vcházíme do křesťanské čtvrti. Uličky mají náhle úplně jiný ráz. Ženy na sobě mají evropské oblečení, nad obchůdky jsou nápisy napsané latinkou a najdou se zde i hospůdky. Přicházíme do ulice Hanania Street. Zde je v jednom z domů umístěna kaple sv. Ananiáše, který býval žákem Ježíše.

Sýrie, Damašek, Staré město

Vstupujeme dovnitř. Náš průvodce však s odkazem na to, že je muslim, zůstává před domem. Scházíme po schodech do podzemního sálu, který má kamenné zdi a klenutý strop. Procházíme kolem dřevěných lavic, ve kterých se modlí několik věřících a přicházíme k jednoduchému oltáři. Zde si prohlížíme ikony visící na zdi a poté opouštíme svatyni. Po ulici Hanania se nyní vydáváme k nedalekým hradbám a bránou Bab Sharqi opouštíme Staré město. Dnešní den nám během prohlídky Damašku velice rychle utekl. Když se vracíme rušnými ulicemi zpátky k citadele, nastává již večer a my se těšíme na večeři, kterou máme objednanou v nedaleké restauraci.

Jak jsme jedli humus

Stoupáme po schodech do restaurace, která je úplně zaplněna místními lidmi, kteří se sem po celodenním půstu přišli nasytit. V Sýrii totiž, stejně jako v ostatních muslimských zemích, právě probíhá ramadán, během kterého se musí muslimové celý den postit. Usazujeme se u stolu, který máme rezervovaný. Během chvíle začínají číšníci servírovat večeři, sestávající z typických pokrmů místní gastronomie. První přichází na řadu předkrm. Podnosy v rukách obsluhy jsou plné talířků s orientální specialitou humusem. Humus je pomazánka vyrobená z cizrny, sezamové pasty a dalších ingrediencí. Dále se servíruje tvaroh, sýr, chléb pita ve tvaru placky a zelenina. Pouštíme se do jídla. Nejdříve si dáváme humus, do kterého si namáčíme kousky chleba. Nežli stačíme předkrm sníst, přinášejí číšníci druhý chod a sice kuličky ze smaženého, pikantně okořeněného, mletého hovězího masa. Objednáváme si pití. V restauraci se podávají jen nealkoholické nápoje a tak si necháváme přinést vodu. Obsluha pochvíli servíruje hlavní chod. Na stolech teď před námi leží talíře s vonícím grilovaným kuřecím, hovězím a jehněčím masem. Jídla je tolik, že jej nemůžeme v žádném případě všechno sníst. Necháváme tedy zbytek pokrmů odnést. Zakrátko však následuje čtvrtý chod. Z misky plné ovoce toho sníme již jen velice málo. To však ještě není konec. Jako poslední chod se podávají sladkosti. Číšníci nyní na stůl přinášejí podnosy s různými druhy sladkého orientálního pečiva. Ochutnáváme jeden přeslazený zákusek a víc již nemůžeme, jsme naprosto přejedeni. Během celého večera vyhrává z pódia umístěného v rohu restaurace, místní folklórní kapela. Hudební produkce je střídána vystoupením tanečního souboru, který mimo jiné předvádí i tanec se šavlemi. Hudebníci v lidových krojích však hrají velmi hlasitě, což kazí zážitek z jinak zajímavého programu. Během jídla pozorujeme místní lidi. Ti po celodenním půstu hravě spořádají všechny podávané chody a mnozí si ještě přidávají. V restauraci sedí celé rodiny i s dětmi, které si vesměs dělají co chtějí. Hlučně se spolu baví, hází po sobě hračky a pobíhají po restauraci. Vzduch v restauraci postupně houstne kouřem z cigaret a hlavně z vodních dýmek. Šíšu totiž kouří většina hostů. Sálem proto neustále prochází číšník s kovovou nádobou plnou žhavých uhlíků, které pomocí kovové svěrky vkládá hostům do dýmek. Po nějaké době začínají odcházet první hosté a restaurace se začíná vyprazdňovat. Zatímco se volná místa začínají plnit druhou vlnou hladových hostů, my odcházíme. Orientální večeře končí, zároveň také končí náš pobyt v Damašku, ve kterém žije jeden a třičtvrtě milionu obyvatel a který je jedním z nejstarších měst na světě.

Blog: Poznámky z cest
Téma: SÝRIE
Názory k zápisku: zatím žádné