Mauzoleum

Stojíme u úzké asfaltové silnice a čekáme na dolmuš. Na svahu nad námi se vyjímá veliký nápis TURGUTREIS, sestavený z nabílených kamenů. Tímto originálním způsobem jsou vítáni turisté, přijíždějící do tohoto tureckého letoviska, ležícího na Egejské riviéře. U silnice sedí domorodá žena a prodává melouny, které leží na velké hromadě vedle ní. Občas u ní zastaví auto se zákazníkem a další meloun mizí z hromady. Od centra městečka se blíží dolmuš, mávám na řidiče a vůz zastavuje. Nastupujeme, mikrobus se rozjíždí a vydává se na cestu po silnici, lemující pobřeží Egejského moře. Usedáme na zadní sedadla a posíláme po cestujících sedících před námi peníze řidiči. Bankovka doputuje řetězem rukou k snědému muži, ten odpočítává drobné a posílá je stejnou cestou zpět k nám. Dolmuše jezdí po stálé trase a nabírají cestující na zamávání. Vystoupit lze kdekoli během jízdy, stačí jen zavolat na řidiče a ten zastaví. Silnice vede krajinou plnou kopců. Cestou míjíme hotely roztroušené podél pobřeží. V oparu nad mořem se rýsují obrysy řeckého ostrova Kos, vzdáleného jen několik kilometrů od mořského břehu. Po zhruba půlhodině jízdy přijíždíme do města Bodrum, ležícího na jihozápadním pobřeží Turecka, v provincii Mugla.

Svědectví dávných věků

Turecko, Bodrum, pozůstatky Mauzolea

Volám na řidiče a ten zastavuje na okraji města. Vystupujeme a jdeme přes silnici, u které stojí jedna z bodrumských pamětihodností, antické divadlo. Přicházíme k řadám kamenných sedadel, vybudovaných ve strmém svahu. Spodní řady jsou ještě zachované, ale horní část hlediště je již téměř rozpadlá. Divadlo bylo odkryto v sedmdesátých letech minulého století a právě prochází rekonstrukcí. Usedáme na kamennou lavici a pozorujeme město ležící pod svahem. Z divadla se vydáváme úzkými uličkami k další památce. Míjíme řady bílých domů a vedle jednoho z nich, vidíme starý vodojem. V této asi dva metry vysoké hliněné stavbě, která má tvar včelího úlu, se zadržuje dešťová voda. Přicházíme na ulici, podél které stojí dlouhý plot. Nic nenasvědčuje tomu, že se za ním skrývají pozůstatky jednoho ze sedmi divů světa. Město Bodrum se dříve jmenovalo Halikarnass a jeho významným vládcem byl perský místodržící Maussóllos. Po jeho smrti v roce třistapadesáttři před naším letopočtem, nechala vdova dokončit rozestavěnou hrobku, která později proslula jako jeden z divů světa. Vstupujeme do areálu mauzolea, uprostřed kterého je velká jáma s pozůstatky stavby. Scházíme po kamenných schodech na dno jámy a procházíme kolem opravených základových zdí. Míjíme zbytky sloupů a několik přístřešků, pod kterými probíhá rekonstrukce částí původních objektů. Na volných plochách mezi kamennými zdmi rostou kaktusy, ibišky a olivy. Slunce pálí a nám začíná být horko. Přemísťujeme se proto do muzea umístěného na okraji areálu. Procházíme exposicí kolem vystavených keramických nádob, artefaktů původní výzdoby a pak přicházíme k modelu mauzolea. Prohlížíme si pravděpodobný vzhled stavby, která byla vysoká čtyřicet šest metrů a byla ve starověku považována za vrchol estetiky. Mauzoleum bylo ve třináctém století poškozeno zemětřesením a jeho zánik byl dokonán, když byl materiál z něj použit ke stavbě městského opevnění.

Staré město

Podél zahrad obklopujících obytné domy, scházíme dolů k přístavu. Procházíme parkem ležícím vedle mariny, ve které jsou natěsnány stovky jachet, od maličkých lodiček až po úplné koráby. Odbočujeme doprava k dlouhému molu a podél lesa lodních stožárů přicházíme k hradu sv. Petra. Ten vybudovali Johanité a v jeho mohutných zachovaných zdech se nachází muzeum podmořské archeologie, ve kterém jsou vystaveny předměty nalezené v lodních vracích. Kolem vchodu do pevnosti postávají turisté a fotí se u svérázné věže, připomínající šachovou figurku. Pořizujeme zde rovněž foto a kolem řady restaurací stojících podél mola, se vracíme do centra. Po chvíli přicházíme do staré části města. V úzkých uličkách jsou zde soustředěny obchůdky, kavárny a restaurace. Procházíme po kamenné dlažbě pěší zóny a míjíme krámky s místní keramikou, s výrobky ze stříbra, s nejrůznějšími suvenýry a s mořskými houbami. Zastavujeme se u vitríny, ve které je vystaven nejnovější díl Harryho Pottera. Pak přecházíme na protější stranu ulice ke krámku, ve kterém zhotovují tetování hennou. Mladý muž okamžitě nabízí naší dceři katalog s nejrůznějšími vzory. Vychvaluje se, že tetování od něj je trvanlivé a nabízí velkou slevu. Dcera si vybírá orientální ornament, usedá na židli a mladík se dává do práce. Než stačíme v nedaleké kavárně vypít kávu, vyjímá se na noze naší juniorky pěkné tetování.

Turecko, Bodrum, v ulicích starého města

Turecko, Bodrum, v ulicích starého města

Opouštíme staré město a po jedné z bodrumských ulic přicházíme na tržiště. Na stolech uspořádaných do řad nabízí trhovci nejrůznější výrobky. Tržiště je zastíněno velkými plachtami a rohožemi. Procházíme uličkami a obhlížíme vystavené zboží. Uprostřed trhu se shlukují lidé. Vydáváme se tím směrem a za chvíli spatříme, co sem zákazníky láká. Statný holohlavý muž s mohutným černým knírem, stojí na stole mezi hromadami textilu. Trhovec bere do rukou trička, kalhoty, bundy a sukně a vyhazuje vše do vzduchu a vykřikuje při tom gratis, gratis … Prodavač se tímto svérázným způsobem snaží přilákat zákazníky. Po této kulturní vložce opouštíme trh a míříme na nedaleké autobusové nádraží otogar. Procházíme mezi řadami dolmuší a hledáme vozidlo jedoucí naším směrem. Zakrátko již sedíme v mikrobusu s označením Turgutreis. Po krátkém čekání se vůz zaplní a řidič se vydává na cestu. Za pár minut jsme již na okružní čtyřproudé silnici a kolem divadla vyjíždíme z města. Náš výlet končí a my odjíždíme z místa, kde stával jeden ze sedmi divů světa, podle kterého se vžil název mauzoleum, dodnes používaný pro označení monumentální hrobky.

Blog: Poznámky z cest
Téma: TURECKO
Názory k zápisku: zatím žádné