Krásné město

Do hlavního města státu Minas Gerais letíme přes Sao Paulo. Znovu přelétáváme nekonečné řady domů, tohoto zřejmě největšího města na světě. Dlouho letíme nad šedobéžovou betonovou džunglí, než přistaneme. Po několika hodinách čekání na letišti nastupujeme do letadla a míříme na sever. Přistáváme na moderním letišti ve čtyřmilionovém městě Belo Horizonte. Přímo z letiště se vydáváme do města Ouro Preto. Nejprve projíždíme rušné centrum města s mnoha výškovými budovami. Pak jedeme přes park, kde stojí kostel sv. Františka. Zastavujeme na krátkou prohlídku. Jdeme kolem jezera ležícího uprostřed parku. Na jeho protějším břehu vidíme nad stromy vyčnívat mohutnou betonovou stavbu. Jsou to tribuny fotbalového stadionu. Se svojí kapacitou sto šedesát tisíc diváků je stadion druhým největším na světě, po slavném Maracana. Přicházíme k modernímu betonovému kostelu stojícímu na břehu jezera. Tato stavba byla postavena podle projektu architekta Niemeyera. Stojíme před průčelím kostela.

Belo Horizonte, kostel od architekta Niemeyera - ilustrační foto

Belo Horizonte, kostel od architekta Niemeyera – ilustrační foto

Před námi se zcela zřetelně rýsuje silueta srpu a kladiva. Vytváří jí obloukovitý obrys samotného kostela spolu se stylizovanou zvonicí, která se tyčí vedle svatostánku. Architekt navrhoval kostel v době, kdy koketoval s komunismem a svůj názor originálním způsobem vtělil do projektu stavby. Pokračujeme v cestě, projíždíme čtvrtě s mnohapatrovými obytnými domy. Ty střídá zástavba rodinných domů. Opouštíme toto pěkné moderní město a vydáváme se na sever.

Hlavní město zlata

Silnice s nerovným, vyspravovaným povrchem, nás přivádí k cíli naší cesty, do města Ouro Preto. V oblasti kolem tohoto města našli zhruba před třemi sty lety kolonizátoři bohatá naleziště zlata a drahých kamenů. Město se pak stalo centrem jejich těžby a zpracování. Měšťané těžbou drahých kamenů a zlata zbohatli a nechali ve městě postavit mnoho krásných domů a kostelů. Domy postavené ve stylu koloniální architektury a barokní kostely se zachovaly v původní podobě a tvoří cenný historický celek. Procházíme svažitými uličkami, dlážděnými kamennou dlažbou. Některé ulice jsou tak strmé, že je velice obtížné po nich chodit. V jedné ulici stojí divadelní budova postavená před dvěma sty lety. Vcházíme do prvního divadla postaveného v Jižní Americe. Po schodech, potažených červeným sametem, přicházíme na balkon. Usedáme na dřevěné židle vedle ozdobného litinového zábradlí a prohlížíme si interiér divadla. Jeho hlediště má tvar podkovy se třemi balkony nad sebou. Celá budova včetně interiéru si do dnešních dnů zachovala svůj původní vzhled a je dnes památkově chráněná. Pokračujeme v prohlídce města. V muzeu si prohlížíme historické nástroje používané při těžbě a dále dobové fotografie.

Ulice plné baroka

Během prohlídky města navštěvujeme i několik kostelů. Všechny jsou ukázkou mistrovství barokních stavitelů. V kostele sv. Josefa nás zaujal interiér vyzdobený barevnými freskami, ale zejména jeho vnější vzhled. Stojíme před kostelem a obdivujeme jeho dvě válcové věže s kulatými střechami a s velikými elipsovitými okny. Vysoký ozdobný portál nad vchodovými dveřmi je ozdoben třemi nikami, ve kterých jsou umístěny sochy. Tento kostel je ze všech místních kostelů nejkrásnější a jeho výzdoba je bezesporu vrcholem barokního malířství a sochařství, nejenom v samotném městě. Od kostela jdeme na centrální náměstí, kterému vévodí bývalý guvernérský palác, ve kterém dnes sídlí soud. Vchod do budovy střeží ozbrojená stráž. Na náměstí se nachází také krásná budova hornické školy a mnoho dalších pěkných domů. V jednom z nich je dílna na zpracování zlata a drahých kamenů z okolních nalezišť.

Ouro Preto, dílna na zracováni drahokamů

Ouro Preto, dílna na zpracování drahých kamenů

Podobných dílen je ve městě ještě několik. Vstupujeme do dílny. Každý dostáváme na uvítanou chladný drink a pak se již věnujeme prohlídce drahých kamenů. Pracovnice dílny před námi rozbaluje papírové obálky, ve kterých jsou uloženy stovky kusů roztříděných surových drahých kamenů. Na stole před námi leží modré, fialové a žluté kameny v mnoha odstínech. Především krásnější polovina naší skupiny pak obdivuje hotové šperky se vsazenými broušenými kameny, které jsou vystaveny v kazetách ve vedlejší místnosti. Po prohlídce vystavených cenností opouštíme dílnu. Procházíme kolem asi metr vysokého dutého polodrahokamu fialové barvy, stojícího u dveří a pocházejícího z místních nalezišť. Prohlídka města končí a my se vracíme do Belo Horizonte. Odjíždíme s obdivem k práci dávných mistrů, kteří toto město vystavěli. Bez nadsázky můžeme říct, že označení Villa Rica neboli Krásné město, jak se dříve Ouro Preto jmenovalo, dostalo toto město zcela právem.

Blog: Poznámky z cest
Téma: BRAZÍLIE
Názory k zápisku: zatím žádné