Jerevan

Náš pobyt v Arménii pokračuje prohlídkou některých pamětihodností, nacházejících se v hlavním městě Jerevanu. Nejprve míříme ulicemi metropole k rozlehlému parku Dog, ležícímu na pahorku východně od centra. Jak se blížíme k parku, již zdálky vidíme přes okna autobusu kamenný jehlan, který je součástí Památníku arménské genocidy, jenž se na temeni sto metrů vysoké vyvýšeniny nachází.

Památník

Arménie, Jerevan, Památník arménské genocidy

Zastavujeme před památníkem a vydáváme se na prohlídku. Nejprve procházíme Alejí paměti a míjíme řady jedlí, které zde zasadili významní návštěvníci památníku. Stromky jsou různě vysoké, od zcela malých, zasazených teprve nedávno, až po vzrostlé, které zde rostou již řadu let. U každého ze stromů je umístěna tabulka, na níž je vyryto jméno osobnosti, která strom zasadila. Vedle známých jmen světových politiků, čteme na jedné z tabulek také jméno českého prezidenta Miloše Zemana a v jiné části aleje, pak jména dalších dvou českých politiků. Poté již po kamenné dlažbě přicházíme k samotnému památníku, jenž tvoří čtyřicetčtyři metry vysoký kamenný sloup ve tvaru jehly a dvanáct šikmo uložených kamenných bloků, uspořádaných do kruhu. Mezerou mezi bloky procházíme do vnitřního prostoru památníku, v jehož středu hoří věčný oheň. Mlčky stojíme ve stínu, který asi šest metrů vysoké bloky vytváří a přitom sledujeme muže, jak u věčného ohně pokládá květy. Od prostého, ale působivého pomníku odcházíme na přilehlou terasu, ze které je pěkný výhled na Jerevan a také na horu Ararat, která městu tvoří velkolepou kulisu. Bohužel, stejně jako včera, je však tato biblická hora zahalena mlžným oparem. Návštěva památníku pokračuje prohlídkou muzea, do kterého sestupujeme po dlouhém schodišti. Muzejní expozice jsou umístěny v několika sálech a jejich součástí je i stěna z kamenných desek, na které jsou vyryty názvy arménských měst a obcí, ve kterých během genocidy došlo ke krveprolití. Když po zhruba hodinové prohlídce, během níž jsme zhlédli množství tematických fotografií, novinových článků a osobních věcí obětí vycházíme z muzea, tak jsme z toho, co jsme zde viděli, značně otřeseni.

Brandy

Arménie, Jerevan, muzeum Ararat brandy

V poněkud pochmurné náladě nasedáme do autobusu a odjíždíme z parku Dog. Nežli se však stačíme pořádně usadit, už zastavujeme před závodem na výrobu proslulého brandy, jehož součástí je i muzeum Ararat brandy, do kterého máme namířeno. Po krátkém čekání ve vstupní hale se nás ujímá mladá nakrátko ostříhaná průvodkyně, která nás po přivítání odvádí do sklepů. Zde, u dlouhých řad sudů naskládaných ve třech vrstvách na sobě, nás poté seznamuje s výrobním postupem věhlasného nápoje. V další části sklepa jsou uloženy sudy, na nichž jsou upevněny mosazné jmenovky. Průvodkyně nám vysvětluje, že v sudech je uloženo brandy věnované osobám, jejichž jména jsou uvedena na tabulkách. Na sudech, pak čteme jména známých osobností, mezi nimiž nechybí ani jméno a podpis Miloše Zemana. Exkurze pokračuje v sále, na jehož stěnách jsou vystaveny fotografie, na nichž jsou zvěčněni nejvýznamnější hosté, kteří závod navštívili. V další části expozice můžeme sledovat ocenění, která zde vyráběné brandy, získalo na mnohých soutěžích. Na závěr nám průvodkyně předvádí kolekci lahví s archivním brandy a poté nás zve na malou ochutnávku, která je připravena v reprezentačním salonku. Pochvíli již usedáme ke stolům, na nichž je pro každého z nás, nachystána sklenka s tříletým a sedmiletým brandy, pár kousků čokolády a sklenice vody. Po ochutnávce se ještě zastavujeme v podnikové prodejně, kde návštěva muzea brandy končí.

Centrum Jerevanu

Arménie, Jerevan, historické muzeum na Náměstí Republiky

Prohlídka centra Jerevanu začíná na Náměstí Republiky, které bylo včetně svého okolí, přestavěno na základě urbanistického plánu, vypracovaného ve dvacátých letech minulého století. Stojíme na jižním okraji oválného náměstí, které je obklopeno impozantními budovami, postavenými z růžového kamene. Nejblíže k nám stojí sídlo vlády, od kterého se kolem hlavní pošty vydáváme na procházku. Přejdeme přes park Shahumyan, který tvoří část západní strany náměstí a kolem paláce banky Armenia, procházíme na ulici Amirvan. Široký bulvár lemují stromy a vícepatrové budovy, v jejichž přízemí se většinou nachází butiky a restaurace. Poté se vracíme na náměstí a kolem fontány Singing přicházíme k monumentální budově historického muzea. Nyní opouštíme náměstí a po ulici Abovyan, se kolem pěkných městských domů, dostáváme k Severnímu bulváru. Ten je pěší zónou a tvoří jej moderní vícepatrové domy, postavené rovněž z růžového kamene. Kráčíme teď ulicí plnou lidí, míjíme luxusní obchody a módní butiky a co chvíli narazíme na pouliční umělce, kteří baví kolemjdoucí. Ulice ústí na Náměstí svobody, jemuž dominuje budova Arménské národní opery, ke které teď kolem půjčovny čtyřkolek a motokár směřujeme. Cestou přes náměstí nás česky osloví mladý muž a říká, že když uslyšel češtinu tak toho využívá, aby si pohovořil mateřštinou, neboť sám je Čech a spolu s manželkou, že tady pracují. Podotýká ještě, že se jim zde líbí a že je Jerevan velice bezpečné město. Po krátké konverzaci s krajanem, pokračujeme v procházce. Kolem opery poté projdeme do parku Komitas a ve stínu statných platanů se dostáváme k soše Alexandra Tamanjana. Tento architekt kromě jiného, vypracoval také plán na přestavbu centra Jerevanu a soudě podle toho co můžeme během naší procházky vidět, to byl plán zdařilý. Za strohou kamennou sochou následuje park pojmenovaný po slavném architektovi, v němž jsou instalovány moderní kovové skulptury.

Kaskády

Arménie, Jerevan, Kaskády

Procházíme parkem a blížíme se k další pozoruhodnosti, a sice ke Kaskádám. Před očima nyní máme svah, na němž se nachází ohromné, zhruba třista metrů dlouhé schodiště z vápence, které září v odpoledním slunci. Schody jsou rozčleněny na několik zatravněných teras, ozdobených nápaditými fontánami a skulpturami. Posléze přicházíme na konec parku a kolem mobilního jeviště, na němž zkouší velký orchestr, projdeme ke spodnímu okraji Kaskád. Nyní máme na výběr, pustit se na vrchol po svých, nebo se svézt na pohyblivých schodech. My volíme druhou variantu a vcházíme do haly, která prochází podél celého komplexu. Zde nastupujeme na eskalátor a míříme vzhůru. Cestou můžeme sledovat umělecká díla vystavená podél eskalátoru, neboť tento prostor, je celý využit jako výstavní síň Muzea moderního umění. Nežli se nadějeme, eskalátor končí a my musíme přestoupit na další. Takto se to opakuje, až nás nakonec sedmé pohyblivé schodiště dopraví na vrchol Kaskád. Teď vycházíme na horní terasu a před námi se objeví dech beroucí scéna. Za městem, se všemi ulicemi a náměstími, které máme pod sebou jako na dlani se tyčí, co jiného, nežli Ararat. Usedáme nyní na kamennou lavici, pozorujeme to krásné panorama a posloucháme hudbu, doléhající k nám z pódia. K úplné spokojenosti nám chybí již jen to, aby se rozplynul opar, který biblickou horu z velké části zahaluje.

Narozeniny

Arménie, oslava

Arménie, oslava Jerevanu

Navečer se vydáváme na procházku po Jerevanu. Pochvíli dojdeme do parku Luna a míříme k bulváru Tigran Mets. Tato, jindy rušná ulice plná aut, je nyní uzavřena policejními zábranami a je přístupná jen pro pěší. Toto opatření je nutné kvůli slavnosti, konané na počest „narozenin“ Jerevanu, které dnes slaví jeho obyvatelé. Spolu s početným davem přicházíme na Náměstí Republiky, které je plné lidí. Náměstí je sice uzavřeno pro veškerou dopravu, ale policisté pouští na jeho severozápadní okraj konvoj historických vozidel, který tudy pomalu projíždí a budí zaslouženou pozornost. Jsou to vesměs vozidla z bývalého SSSR, kterým vévodí elegantní nablýskané Volhy, zvané carevna. Největší atrakcí oslav, je však jedenáct horkovzdušných balónů, umístěných uprostřed náměstí. Zastavujeme se u jednoho z nich a sledujeme jeho posádku, jak začíná balón plnit horkým vzduchem. Muž v gondole opakovaně zapíná hořák a balón se postupně nafukuje. Stejně tak postupují posádky ostatních balónů a zešeřelé náměstí je při tom ozařováno plameny z hořáků. Po nějaké době jsou všechny balóny nafouknuty a střed náměstí je zaplněn ohromnými pestrobarevnými koulemi, které se rozvážně kolíbají ze strany na stranu. Do toho hraje z rohu náměstí hudba a všechen ten mumraj sledují tisíce lidí, kteří zaplnili celý střed města. My ještě chvíli pozorujeme dění na náměstí a poté odcházíme z oslavy, která bude jistě trvat dlouho do noci.

Blog: Poznámky z cest
Téma: ARMÉNIE
Názory k zápisku: zatím žádné