Hlavní město Austrálie

Australská krajina

Vyjíždíme z městečka Jindabyne, ležícího na jihu státu New South Wales. Úzká asfaltka se klikatí mírně zvlněnou, lidskou rukou téměř nedotčenou krajinou. Rozsáhlé pastviny, které lemují silnici, sahají až k obzoru. Pozemky jednotlivých farem jsou od sebe odděleny drátěným plotem. Všude se pasou veliká stáda ovcí, která nikdo nehlídá. Sem tam zahlédneme i stádo krav.

Austrálie, cestou do Canberry

Nikde není žádné město ani vesnice. Nikde nevidíme žádného člověka. Silnice je rovněž prázdná, auta potkáváme jen zřídka. Občas míjíme přízemní obydlí farmářů, která jsou řídce roztroušená kolem silnice. Pohled na liduprázdnou krajinu jen potvrzuje fakt, že Austrálie má jen velmi řídké zalidnění. Na jednom kilometru čtverečním žije v průměru pouhých 2,3 obyvatel. Míjíme poloprázdné přehradní jezero. Velká část dna nádrže je zarostlá polosuchou vegetací. Očividný nedostatek vody je důsledkem dlouhodobého srážkového deficitu. Na jednom místě zastavujeme u zajímavé dopravní značky. Žlutý čtverec nabádá řidiče, pozor klokani. Při focení u značky si přejeme, abychom nějakého klokana také potkali. Po několika kilometrech cesty skutečně vidíme nedaleko od silnice skupinku těchto zvířat. Zastavujeme, abychom si je vyfotili. Klokani jsou vysocí asi jeden metr. Zprvu si nás nevšímají, když se ale snažíme k nim přiblížit, dají se na úprk. Dlouhými skoky, při kterých se odráží od země svými svalnatými ocasy, se vzdalují a mizí v lese. Během jízdy pak vidíme další klokany. Míjíme bohužel i několik mrtvých klokanů ležících u silnice, kteří byli usmrceni projíždějícími auty. Kromě vačnatců potkáváme cestou i ptáky emu. Zastavujeme u krajnice nedaleko páru velikých opeřenců, sbírajících silnými zobáky z trávy nějakou potravu. Vystupujeme z auta a z uctivé vzdálenosti fotíme mohutné ptáky, vážící několik desítek kilogramů. Vzhledem k jejich velikosti si však netroufáme se k nim více přiblížit.

Prohlídka parlamentu

Pokračujeme v jízdě a přijíždíme do Australian Capital Territory, což je samostatné federální území, jež nepatří k žádnému státu svazu. Po další hodině jízdy vjíždíme do hlavního města Austrálie. Canberra byla založena v roce devatenáct set třináct a dnes zde žije přes tři sta tisíc obyvatel. Canberra je moderní město s výstavnými budovami, mezi kterými především vyniká parlament a Národní muzeum. Přijíždíme širokými ulicemi do administrativní čtvrti. V této části města jsou výhradně vládní instituce, spolkové a zastupitelské úřady. Budovy jsou rozesety mezi rozlehlou zelení. Vyjíždíme na Cypital Hill a zajíždíme do podzemních garáží, umístěných pod budovou parlamentu. Výtahem vyjíždíme do přízemí k hlavnímu vchodu, kde je umístěn, podobně jako na letištích, kontrolní rám. Po kontrole se ocitáme ve velkém vestibulu, který je plný lidí. Míjíme reportérku, která s mikrofonem v ruce, vede rozhovor s důležitě vyhlížející dámou.

Austrálie, Canberra, budova parlamentu

Rozhovor natáčí kameraman stojící vedle dvojice. Nedaleko diskutuje několik mužů, zřejmě poslanců, oblečených do perfektně padnoucích obleků, o nějakém problému. Stoupáme po širokém schodišti do prvního patra. Na chodbách jsou zde vystaveny obrazy význačných australských politiků, včetně současného předsedy vlády. Vstupujeme do výtahu a vyjíždíme na střechu budovy. Procházíme kolem veliké pyramidy z kovu a skla k okraji střechy. Je zde vyhlídková terasa, ze které je krásný pohled na vládní čtvrť a na jezero, které jí odděluje od obytné části města. Pozorujeme město plné zeleně ležící pod námi. Slunce praží tak, až je kamenná dlažba na střeše rozpálená. Raději se proto vracíme zpět do klimatizované budovy. Z balkonu vyhrazeného pro diváky si prohlížíme jednací sál senátu. Ten vypadá spíše jako sál pro pořádání tanečních zábav, než místo pro důležitá jednání. Na poště, umístěné ve vestibulu, si zakupujeme pohledy, které si necháváme orazítkovat speciálním razítkem. Opouštíme parlament a přemísťujeme se do obytné čtvrti.

Aborigines

Projíždíme po mostě vedoucím přes jezero Lake Burley Griffin. Uprostřed jezera stříká do výšky zhruba dvaceti metrů mohutný vodotrysk. Přijíždíme na parkoviště vedle Národního muzea, ležícího na břehu jezera. Ultramoderní budova muzea má stěny bez oken. Stěny jsou natřené pestrými barvami a celý objekt vypadá jako obrovská, barevná, kartónová krabice. Vstupujeme do muzea. Prohlížíme si sbírky dokumentující historii Austrálie. Zajímavé jsou fotografie z průběhu kolonizace kontinentu. Obdivujeme napodobeninu největšího zlatého valounu, který se našel během zlaté horečky. Kus zlata byl veliký jako fotbalový míč. Procházíme expozicí věnovanou životu původních obyvatel kontinentu. Aborigines, jak se domorodcům říká, žije dnes v celé Austrálii asi sto tisíc a ústava země jim zaručuje rozsáhlá práva. Ve vitrínách pozorujeme desítky různě velikých bumerangů, které sloužily domorodcům jako zbraň při lovu. V dalších vitrínách sledujeme množství předmětů, které domorodci používali ke každodenní činnosti. Ve vedlejším sále se díváme na film zachycující rituální tance domorodců a ukázku lovu s bumerangem. Prohlídka končí, nasedáme do aut a jedeme do centra Canberry.

Centrum města

Zastavujeme na parkovišti nedaleko náměstí Vernon Circus, které tvoří střed města. Všude kolem nás stojí moderní domy s obchody a restauracemi. Vydáváme se na procházku. Je právě poledne a v ulicích je spousta lidí. Přicházíme na náměstí Petrie Plaza. Míjíme veliký starodávně vyhlížející kolotoč a četné pouliční kavárničky skryté ve stínu vzrostlých stromů. Vcházíme do obchodního centra tvořícího celou jednu stranu náměstí. Procházíme obrovským komplexem obchodů, restaurací a pasáží. Centrum má tři podlaží, která jsou propojena soustavou pohyblivých schodišť. Všude je plno zákazníků a vládne zde ruch a shon. Připadáme si jako v mraveništi a musíme dávat pozor, abychom v tom bludišti neztratili orientaci. Opouštíme labyrint chodeb centra a vycházíme ven na pěší zónu City Walk. Loudáme se po cestičkách parkem a přicházíme k zajímavé kašně vytvořené z kovových profilů. Usedáme zde na lavičku k odpočinku. Posléze se vracíme k autu a ulicí Northbourne Avenue, která je plná zeleně a tvoří páteřní komunikaci centra, vyjíždíme ven z města. Projíždíme kolem velkého jezera Lake George, najíždíme na dálnici M31 a vydáváme se na dlouhou cestu do Sydney.

Blog: Poznámky z cest
Téma: CESTA KOLEM SVĚTA
Názory k zápisku: celkem 1 (poslední 21.2.2017 19:40)
2.9.2009 17:46

Austrálie, cestou do Canberry
Austrálie, emu u silnice
Austrálie, Canberra, pohled na město ze střechy parlamentu
Austrálie, průjezd státem New South Wales, vyschlé přehradní jezero
Austrálie, Canberra, budova parlamentu
Austrálie, Canberra, pyramida na střeše parlamentu