Guinea Bissau

Další zemí, kterou na naší cestě po západní Africe navštěvujeme, je Guinea Bissau, do které přijíždíme z jižního Senegalu. Země má rozlohu přes třicetšesttisíc kilometrů čtverečních a žije v ní kolem dvou milionů obyvatel. Poté co přijedeme na guinejskou stranu hraničního přechodu, odchází náš průvodce s pasy ke kontrole. Hraniční přechod vyhlíží podobně jako hranice mezi Gambií a Senegalem, kterou jsme překračovali před pár dny. Také zde stojí podél silnice hliněné domky s obchůdky, pobíhají tu děti a domácí zvířata a povalují se tu odpadky. Čekání nebere konce a tak se vydávám do jednoho z krámků, abych koupil nějaké občerstvení. V tmavé místnosti se nachází prodejní pult a na stěně za ním visí police, na které jsou narovnány lahve s alkoholem. V rohu místnosti pak leží balíky s vodou. K mému velkému překvapení zde dostávám nejen balenou vodu ale i vychlazené pivo, které prodavač vyndává z chladicího boxu, jenž bych v této chatrči nečekal. Po dlouhém čekání se vrací průvodce se štosem pasů v ruce a my můžeme pokračovat v cestě. Nastupujeme do autobusu a ten se s námi vydává na cestu do vnitrozemí, před tím však musí prokličkovat retardérem z pneumatik, které jsou rozmístěny podél silnice.

Hranice mezi Senegalem a Guineou Bissau

Cesta do metropole

Krátce za hraničním přechodem obklopí silnici tropický les porostlý exotickými dřevinami, který nás dovede do města Sao Domingos. To vypadá stejně jako ta, která jsme viděli v Gambii a Senegalu. Tvoří jej převážně nízké domy a většina ulic má nezpevněný povrch pokrytý červenou hlínou. Za městem silnice znovu prochází lesem, který se střídá se savanami, porostlými keři a ojedinělými stromy. Ihned po překročení hranice, se kvalita silnice výrazně zhorší. Vozovka je nyní plná výmolů a děr, takže cesta ubíhá jen velmi pomalu. Na některých úsecích je silnice tak rozbitá, že po ní nelze vůbec projet. V takovýchto místech si řidiči vytvořili objízdnou trasu, vedoucí souběžně se silnicí. Podobných úseků během cesty zdoláváme několik a pokaždé jsou dlouhé minimálně několik desítek metrů. Posléze přijíždíme k řece Abul River, na jejímž břehu leží město Ingoré. Za ním se znovu rozkládá lesnatá krajina, která se mění až u jedné z velkých guinejských řek Cacheu, v jejímž okolí se nachází mokřady s rýžovými políčky. Následují znovu savany, přes které se dostáváme do města Bula. Kromě obligátních nízkých domů, zde stojí také křesťanský kostel, neboť v Guineji Bissau žijí rovněž křesťané, představující asi pět procent obyvatel země. Následuje průjezd řídce obydlenou krajinou, kterou dojedeme až k další velké řece Mansoa. Po jejím překonání, nás stále mizerná silnice přivádí do hustě obydlené oblasti a posléze až na okraj hlavního města.

Hlavní město

Po několika hodinové jízdě, přijíždíme do guinejsko-bissauské metropole Bissau, ve které žije kolem půl milionu obyvatel. Nejprve projíždíme kolem letiště a poté dojedeme na kruhovou křižovatku, za níž najíždíme na hlavní městskou dopravní tepnu, směřující do centra. Provoz na čtyřproudé ulici je čilý, přičemž značnou část vozidel tvoří letité modrožluté a modrobílé taxíky. Cestou do centra míjíme řady dvou až třípodlažních domů, které podle jejich vzhledu již něco pamatují, dále starší koloniální vily a také několik výstavných budov. Nejprve je to sídlo vlády, pak palác banky Afrika Ocidental a ambasáda Francie. Mezi těmito objekty stojí mešita de Bissau, která má fasádu růžové barvy a dva netypické čtyřboké minarety. Zastoupení muslimské víry, není v Guineji Bissau tak výrazné jako v Gambii a Senegalu, neboť k islámu, se hlásí necelá polovina obyvatel země. Polovina populace, pak vyznává domorodé náboženství. Během jízdy projíždíme také kolem několika tržišť, která jsou plná lidí. Jak se blížíme do centra, provoz je stále hustší. Nyní najíždíme na třídu Francisco Mendes a projedeme kolem moderní budovy parlamentu, pak kolem několika velvyslanectví a nakonec podél fotbalového stadionu, za kterým odbočíme směrem do přístavu. Posléze přijíždíme na náměstí Che Guevary, kde zastavujeme na malém parkovišti. Jen co vystoupíme z autobusu, již jsou u nás pouliční prodejci a nabízejí arašídy, oříšky kešu a pomeranče. Zdejší prodejci však nejsou tak dotěrní, jak to bývá zvykem v některých zemích. Poté co je odmítneme, nenaléhají na nás a ani za námi nejdou, aby nás přemlouvali k nákupu.

Procházka

Guinea Bissau, hlavní město Bissau, náměstí Che Guevary

Na programu nyní máme prohlídku centra. Opouštíme kruhové náměstí a kolem budovy Francouzského kulturního centra se vydáváme směrem k pobřeží. Podél ulice stojí směsice přízemních i vícepodlažních domů s omšelými barevnými fasádami. Na chodníku jsou rozloženy řady stánků nabízejících různé produkty, od masa, přes ovoce a zeleninu, až po nápoje v lahvích. Když se chystám vyfotografovat prodavače u stánku, odmítavě kroutí hlavou. Jak je vidět, neochota místních lidí se fotit, je zde stejná jako před tím v Senegalu. Postupujeme dál a míjíme centrální tržiště, kolem něhož se dostáváme k pevnosti Saó José da Amura. Pevnost postavili Portugalci v osmnáctém století a dnes je v ní muzeum. Nyní procházíme podél hradeb, které jsou jen asi pět metrů vysoké a jsou na nich umístěna historická děla. Od opevnění se přemísťujeme na ulici Amilcar Cabral. Cestou po této široké třídě, pojmenované po vůdci odporu proti portugalským kolonistům, míjíme katolickou katedrálu se dvěma věžemi, budovu pošty a šestipodlažní luxusní hotel Bissau Royal. Posléze přicházíme do samého středu města, na náměstí Národních hrdinů. Poté projdeme kolem hotelu Imperial, který je sedmi podlažní a přes rušný kruhový objezd, se nakonec dostáváme doprostřed náměstí. Zde leží park, v jehož středu stojí vysoký štíhlý památník, věnovaný hrdinům boje za nezávislost. Posléze se vracíme zpátky na okraj náměstí, kde si v malém bistru dáváme espreso a během jeho popíjení, sledujeme další významné budovy stojící kolem náměstí. Především je to Prezidentský palác, postavený v koloniálním stylu, budova Etnografického muzea se zajímavou okrouhlou věžičkou a rozlehlá vila, v níž sídlí ústředí jedné z místních politických stran. Celé okolí této budovy je vyzdobeno vlaječkami v národních barvách a jak se později dovídáme, je tato výzdoba součástí volební kampaně, která právě v zemi probíhá. Po malém občerstvení pokračujeme v procházce. Nejprve projdeme kolem několika zastupitelských úřadů, pak mineme omšelou školní budovu a dostáváme se na ulici Domingos Ramos. Ta je stejně jako další hlavní třídy vyasfaltována, na rozdíl od některých bočních ulic, které jsou prašné. Podél třídy Domingos Ramos stojí pěkné ale zanedbané domy z koloniálního období, ve kterých sídlí banky, hotely a různé obchody. Posléze nás tato rušná ulice přivádí zpátky na náměstí Che Guevary, kde naše procházka končí.

Guinea Bissau, hlavní město Bissau, třída Domingos Ramos

Oběd

Do plánovaného odjezdu máme ještě nějaký čas a tak se usazujeme v restauraci hotelu Kalliste, stojícího na náměstí, abychom si dali oběd. Na výběr máme kromě minutkových jídel také různé druhy pizzy, neboť součástí restaurace je také pizzerie. Nakonec si vybíráme rybu a k pití místní pivo. Po krátkém čekání si již pochutnáváme na výborném pokrmu a na chladném pivu. Za porci jídla posléze platíme pěttisíc franků, což je asi osm euro. Cena oběda je pak zhruba stejná, jako za obdobné jídlo v sousedním Senegalu. Po obědě se shromažďujeme u autobusu a posléze odjíždíme do nedalekého přístavu. Za chvíli již vystupujeme na molu a pomáháme řidiči sundat naše kufry ze střechy vozu. Zavazadla poté ukládáme dovnitř vozidla, kde zůstanou uložena po celou dobu našeho pobytu na ostrovech, na které se právě chystáme odplout. Řidič poté odjíždí s autobusem na parkoviště a my nastupujeme na člun kotvící u mola. Sebou každý máme jen malý batoh, obsahující to nejnutnější oblečení a potřeby na třídenní pobyt. Poté co se usadíme na lavice, plavidlo vyplouvá. Začíná se tak poslední a jak všichni čekáváme, také nejzajímavější část naší cesty.