Dlouhá zeď

Letní palác

Pomalu popojíždíme v kolonách aut a míříme na severozápadní okraj Pekingu. Asi po půlhodině jízdy přijíždíme k jezeru Kunming, kde se rozkládá Letní císařský palác. Je to rozsáhlý komplex pavilonů, chrámů, dalších menších staveb a zahrad. Přesný překlad názvu paláce I-che-juan zní poeticky, Zahrada pěstěného souladu. Palác sloužil k odpočinku císaře a jeho rodiny. Vcházíme do areálu a vydáváme se po jedné z cest na kopec porostlý vysokými stromy. Cestou míjíme otevřený altán, který slouží jako pódium skupince hudebníků. Hudba, kterou kvarteto produkuje, je slyšet ještě daleko od altánu. Přicházíme ke kamenné terase, umístěné na vrcholu kopce. Je odtud nádherný výhled na jezero, přes které se klene malebný kamenný most s mnoha oblouky. Dál za mostem pozorujeme dračí lodě brázdící vody jezera. V dáli za jezerem pak vidíme siluety mrakodrapů, stojících na okraji Pekingu. Scházíme k jezeru. Ocitáme se u pobřežní promenády, podél které se táhne krytá dřevěná galerie. Procházíme barevně zdobenou galerií, jejíž sloupy, kterých je 728, jsou ozdobeny každý jinou malbou. Každou chvíli k nás přistoupí některý z mnoha prodavačů suvenýrů a nabízí své zboží. V nabídce převažují figurky draků a smějícího se Buddhy. Ve svahu vpravo od galerie leží, obklopen zelení, hlavní chrám se stupňovitou věží. Galerie i souběžná promenáda jsou plné lidí. Kromě turistů je zde i mnoho místních obyvatel. Ti jsou často oblečeni do lidových krojů rozmanitých tvarů a barev. Promenáda nás přivádí k mramorovému pavilonu ve tvaru lodi. Tato zvláštní stavba stojí ve vodě a vyhlíží skutečně jako plavidlo. Je to památka na rozmařilou císařovnu Cixi, která nechala pavilon postavit. Přicházíme do přístavu, kde nastupujeme na jednu z lodí. Člun, s přídí ve tvaru dračí hlavy, nás veze na druhou stranu jezera, kde prohlídka končí. S Letním palácem se loučíme pohledem na krásné panorama protějšího břehu jezera. Ze zeleně stromů prosvítají červené střechy palácových budov, jejichž siluety se odráží od modravé hladiny jezera.

Hrobka dynastie Ming

Čína, okolí Pekingu, Cesta duchů k hrobkám dynastie Ming

Čína, okolí Pekingu, Cesta duchů k hrobkám dynastie Ming

V oblasti asi padesát kilometrů severně od Pekingu se nachází hrobky císařů z dynastie Ming. Ke hrobkám vede Cesta duchů, po které kdysi procházely pohřební průvody. Dnes tudy proudí turisté. Kráčíme po široké cestě s kamennou dlažbou a obklopené stromy. Cestu lemují dvojice soch zvířat skutečných i bájných a sochy vysokých císařských úředníků v nadživotní velikosti. Přicházíme na konec cesty do areálu hrobek. Nachází se zde chrám, muzeum, další stavby a nezbytné tržiště. Po schodišti sestupujeme do hrobky Dingling. Vcházíme do podzemního paláce. Procházíme obrovskými sály s kamennými zdmi a s vysokými klenutými stropy. V jednom sále vidíme několik keramických nádob a v jiném pak procházíme kolem velikých, dřevěných, červeně natřených beden. Jsou to repliky schránek, ve kterých byla uložena pohřební výbava císaře. Jinak je hrobka zcela prázdná. Zařízení, které bylo v hrobce nalezeno, bylo přemístěno do muzea.

Velká čínská zeď

Stavbu Velké zdi, snad nejrozsáhlejšího díla na světě, nařídil císař Čchin Š-chuang-ti ve třetím století před naším letopočtem. Zeď měla ochránit zemi před barbary ze severu. Při stavbě byly využity různé již existující hradby. Tak byla vytvořena jediná zeď v délce asi šest a půl tisíce kilometrů. Tato zeď se stavěla převážně z udusané hlíny. Na vyvýšených místech byly umístěny strážní věže. Za vlády dynastie Ming se začaly budovat, několik kilometrů jižně od původního opevnění, nové úseky zdi. Tato zeď již byla stavěna z kamene a z cihel. Směřujeme z Pekingu na sever k městu Huairou. Zastavujeme na parkovišti pod zdí. Všude kolem je plno lidí. Po strmé cestě se vydáváme k samotné zdi. Po schodech se dostáváme na korunu zdi, která je široká kolem pěti metrů.

Čína, okolí Pekingu, Velká čínská zeď

Vydáváme se směrem ke strážní věži stojící na nedalekém kopci. Zeď přesně kopíruje členitý terén a tak na některých místech příkře stoupá vzhůru a jinde zase prudce klesá. Během chůze po zdi míjíme četné prodavače suvenýrů. Všichni jsou neodbytní a přes naše opakované odmítání nám stále znovu a znovu nabízí své zboží. Někteří za námi jdou i několik desítek metrů. Na některých místech je stoupání zdi tak strmé, že musí být překonáno schody. Ty jsou natolik příkré, že máme dojem, že stojíme před kamennou zdí a ne před schodištěm. Postupně se blížíme k vrcholu kopce a ke strážní věži. Zde se turistům nabízí certifikát, jako památka na návštěvu zdi. Dopisuji na ozdobný blanket své jméno, dále datum a platím požadovanou částku. Mladý Číňan zataví listinu do pevné fólie a předává mě originální suvenýr. Pokračujeme dál v chůzi po koruně zdi a přicházíme k místu, kde je závěra a prohlídková trasa zde končí. Až dosud jsme procházeli po zrenovované zdi. Od tohoto místa je zeď ponechána v původním stavu a je značně pobořena. Na celém úseku, na který vidíme, jsou celé části propadlé a nedaleká strážní věž je polorozpadlá. I zde, na konci přístupné části zdi, čeká dotěrný prodavač suvenýrů. Pozorujeme krajinu severně od zdi. Kam až dohlédneme vidíme zelené lesy, které se střídají se šedohnědými horami. V dáli rovněž pozorujeme ohromný žlutohnědý mrak. To ještě netušíme, že se blíží písečná bouře. Vracíme se zpátky. Chůze dolů po strmých schodech je velice obtížná. Žlutohnědý mrak se rychle přibližuje. Přicházíme na parkoviště a odjíždíme. Z okna mikrobusu pozorujeme, jak se vzdálenější konec zdi začíná zahalovat do písečného mraku a mizí. Máme štěstí, kdybychom přijeli na prohlídku zdi později, neviděli bychom asi nic.

Blog: Poznámky z cest
Téma: ČÍNA
Názory k zápisku: zatím žádné