Cesta ománským vnitrozemím

Třídenní pobyt v hlavním městě Ománu končí a nás čeká cesta do vnitrozemí. Naším cílem jsou oázy ležící hluboko v poušti. Jedeme po kvalitní silnici, která vede přes pohoří Hadžar a pak nehostinnou skalní pouští.

Oáza Nizwa

Po zhruba dvou hodinách jízdy přijíždíme k vádí, u kterého leží oáza Nizwa. Vádí zajišťuje dostatek vláhy a tak v okolí oázy mohou růst rozsáhlé palmové háje. Oáza, ve které žije kolem třiceti tisíc obyvatel, je náboženským centrem země a střediskem zpracování stříbra. Zastavujeme na parkovišti v sousedství městských hradeb. Vystupujeme na sluncem rozpálený asfalt a mohutnou branou vcházíme do hradbami obehnaného centra. Procházíme kolem dobytčího trhu a míříme do súku. V oddělení, kde se prodávají ryby pozorujeme muže, jak porcuje velkého tuňáka. Pak procházíme oddělením se zeleninou a nakonec místem, kde se prodává maso, které mají trhovci umístěné ve velikých chladících boxech. Přes tržiště s keramikou se dostáváme k ohromné pevnosti Nizwa Fort, postavené v sedmnáctém století. Vcházíme branou do nedávno zrekonstruované pevnosti, jejíž silné hliněné zdi září terakotovou barvou. Procházíme labyrintem úzkých chodeb, stoupáme po četných schodištích a procházíme mnoha místnostmi. Při prohlídce potkáváme skupinky návštěvníků. Vesměs jsou to místní lidé, turistu jsme v pevnosti neviděli ani jednoho.

Omán, Nizwa, staré hliněné domy

Na závěr prohlídky stoupáme na ochoz rozlehlé věže. Z té se nám naskýtá pěkný pohled na uličky oázy a na palmové háje v jejím okolí. Sestupujeme z věže a vycházíme z pevnosti. Míříme do nejstarší části oázy, kde se zachovaly původní, čtyři sta let staré hliněné domy, které mají jedno až tři podlaží. Při pohledu na jejich šedé věkovité zdi, jakoby na nás dýchla minulost. Mnohé domy jsou již opuštěné, ale v některých stále bydlí lidé. Vycházíme branou ze starého města a náhle se ocitáme v současnosti. Ulicemi projíždí řady aut, po chodnících proudí lidé a otevřené kavárničky jsou plné hostů. Dáváme se jednou z ulic a přicházíme ke kamenné zdi. Před sebou vidíme širokou plochu pokrytou kamením. Několikaobloukový kamenný most, vedoucí na druhou stranu napovídá, že stojíme u vyschlého řečiště. Podél koryta se vracíme na parkoviště, nastupujeme a odjíždíme z oázy, která proslula jako ománské hlavní město stříbra.

Hrad Bahla

Opouštíme Nizwu, velikým obloukem objíždíme skalní masív ležící za oázou a zakrátko přijíždíme do další oázy, do Bahly. Projíždíme branou v hliněné zdi, která obepíná téměř celou vesnici a zastavujeme u keramické dílny. Nejdříve si prohlížíme hliniště, kde vidíme červenohnědou hlínu připravenou na další zpracování. Pak vcházíme starými dřevěnými vraty do dvora obehnaného hliněnou zdí. Sledujeme vousatého muže, jak pod dřevěným přístřeškem zdobí džbán. Nedaleko muže je umístěn dřevěný hrnčířský kruh s velikou vázou. Postupujeme dál na dvůr, kde stojí dvě hliněné pece, které mají homolovitý tvar a jsou vysoké přes dva metry. V jedné z nich se pomocí velikého plynového hořáku právě vypaluje další várka výrobků. V rohu dvora jsou na policích vyrovnány řady hotových, neglazovaných keramických nádob. Oáza Bahla je výrobou neglazované keramiky proslulá a tato dovednost se zde dědí z generace na generaci. Všechno zařízení v dílně je letité a lidé při výrobě používají staré výrobní postupy. Jedinou modernizací je vypalování keramiky pomocí plynu. Z dílny jedeme kolem nízkých hliněných domů a hájů datlových palem ke staré pevnosti. Zastavujeme na parkovišti, za kterým se na kopci rozkládá mohutný hrad Hisn Tamah, postavený z nepálených cihel a obehnaný masivní zdí. Na úpatí kopce stojí staré hliněné domy a mešita. Hrad, domy i mešita jsou již značně zchátralé a v současnosti se opravují, o čemž svědčí lešení ježící se nad částí hradu. Západní strana pevnosti s vysokou věží je již opravena a její světlé zdi září novotou. Vystupujeme a jdeme přes parkoviště k hradu. Pouštíme se uzoučkou uličkou mezi jedno a dvoupodlažní domy. K našemu údivu vidíme, že některé z domů jsou stále obydlené. Procházíme uličkami až k hradbám pevnosti, odkud je pěkný výhled na část oázy. Posléze sestupujeme zpátky na parkoviště a odjíždíme od hradu, který s polorozpadlým podhradím vyhlíží až strašidelně.

Pevnost Jabrin

Omán, pevnost v Jabrinu

Omán, pevnost v Jabrinu

Z Bahly se vydáváme směrem na jih a po několika kilometrech jízdy přijíždíme do oázy Jabrin. Zde se nachází jedna z nejkrásnějších a největších pevností v Ománu. Zastavujeme u vysokých zdí a kolem dvou historických děl, stojících u brány, vcházíme do pevnosti, která je zapsána na seznamu kulturního dědictví UNESCO. Prohlídku nákladně zrenovované pevnosti začínáme v temných přízemních místnostech, které sloužily na sušení datlí. V hliněné podlaze jsou vytvořeny jakési dlouhé hrůbky, do kterých se datle ukládaly. Pod klenutými stropy místností vidíme zavěšené veliké netopýry. Kolem kuchyně se vydáváme do prvního patra, kde jsou representační místnosti. Vstupujeme do sálu, kde se přijímaly návštěvy. Na podlaze leží barevné koberce, v policích jsou narovnány knihy a strop místnosti je barevně vyzdoben. Přecházíme do ložnice, kterou zdobí široká postel s nebesy. V dalších místnostech jsou umístěny zbraně, truhly, zrcadla a další předměty, které sloužily obyvatelům hradu. Po strmých schodech vystupujeme na nejvyšší část hradu, který je jedinečnou ukázkou islámského stavebního slohu a umění. Stojíme na ochozu a pozorujeme řady palem rostoucích kolem pevnosti. Za palmovými háji se zdvíhají pusté šedohnědé hory, za nimiž leží nedozírná, přes jeden tisíc kilometrů dlouhá poušť Rub al-Khali. Opouštíme pevnost a vydáváme se na více než dvě stě kilometrů dlouhou cestu na hranici s emirátem Abu Dhabi. Čeká nás jízda po okraji „Prázdné čtvrti“, jak se poušti Rub al-Khali přezdívá.

Blog: Poznámky z cest
Téma: OMÁN
Názory k zápisku: zatím žádné
13.9.2010 09:29

Omán,  súk v Nizwě
Omán, súk v Nizwě
Omán, Nizwa, Nizwa Fort
Omán, Nizwa, pohled z pevnosti na oázu