Bruselské symboly

Další den našeho pobytu v Bruselu, máme v plánu prohlídku centra města. Tak jako včera se necháváme tramvají zavézt do stanice Botanique, kde naše dnešní procházka městem začíná.

Nákupní ráj

Nejprve procházíme přes park, podle kterého se stanice městské dopravy jmenuje a poté přicházíme na roh ulice Rue Neuve, jenž je vyhlášenou obchodní třídou s pěší zónou. Ihned na jejím okraji stojí obchodní dům City 2, který je největším nákupním centrem v zemi. Absolvovat prohlídku celého centra je nad síly běžného zákazníka. Proto jen letmo procházíme několika odděleními a poté se vracíme na ulici. Jen co uděláme pár kroků, osloví nás snědý mladík a žádá almužnu. Pouze několik metrů od něj pak stojí mladá žena, rovněž s nataženou dlaní. Nevšímáme si jich a vcházíme do jednoho z dalších obchodů. Když po chvíli vycházíme ven, vidíme oba žebráky jak se spolu o něčem dohadují. Ti dva patří očividně k sobě a podle řeči, kterou spolu mluví, pochází zřejmě z Balkánu. Procházíme pomalu ulicí hustě zaplněnou lidmi a míjíme četné reklamní poutače, lákající zákazníky na „fantastické“ slevy. Kolem řady obchodů věhlasných značek, posléze přicházíme na konec ulice, která je doslova rájem pro nákupu chtivé zákazníky.

Katedrála St. Michael

Belgie, Brusel, katedrála St. Michael

Ulice Rue Neuve navazuje na náměstí Monnaie, kterému dominuje budova Theatre Royal. Míjíme divadlo a postupujeme dále po Rue Ecuyer, která nás přivádí do parku, na jehož okraji stojí katedrála Sv. Michaela. Procházíme přes park a před našimi zraky se tyčí impozantní průčelí kostela s překrásnou kamenickou výzdobou a dvěma hranatými věžemi. Z pravé z nich se v tu chvíli do okolí začíná rozléhat zvuk hlasité zvonkohry. Vstupujeme do svatostánku. Nejprve procházíme prodejnou suvenýrů a knih a poté vcházíme do hlavní chrámové lodi. Vnitřní výzdoba kostela si svojí krásou v ničem nezadá s jeho vnějším vzhledem. V interiéru svatostánku vyniká především bohatě zdobená kazatelna a poutavé vitráže oken. Zajímavostí jsou skleněné panely zabudované v podlaze, přes které lze nahlédnout do krypty. Tam je možné spatřit základy původního románského kostela, na nichž je tento významný gotický chrám postaven.

Belgické pralinky

Odcházíme z baziliky, vracíme se na ulici Rue Ecuyer a pochvíli z ní odbočujeme do Royal Gelleries St. Hubert. Pod tímto názvem se skrývá soustava pasáží, dlouhá zhruba dvěstě metrů. Vcházíme ozdobnou branou dovnitř a kráčíme pod klenutou prosklenou střechou pasáže, kterou lemují obchody, kavárny, restaurace a galerie. Pochvíli míjíme obchod, za jehož výkladní skříní vidíme čokoládový vodopád. To je neklamné znamení, že se nacházíme u prodejny s belgickými pralinkami. Výroba těchto čokoládových bonbonů, které obsahují nejrůznější náplně, má v Belgii dlouhou tradici a ty nejlepší pralinky se dodnes vyrábí ručně. Vstupujeme dovnitř a jsme skoro omámeni čokoládovou vůní, jíž je obchod prosycen. Přistupujeme k pultu a nemůžeme se vynadívat na bonbony nejrůznějších tvarů, barev a vůní, které mnohdy představují malá umělecká dílka. Usměvavá žena za pultem se nás ptá, co si vybereme. Nejsme schopni se rozhodnout, neboť bychom nejraději ochutnali všechny druhy pralinek, které jsou za skleněnou vitrínou vystaveny. Po chvíli váhání ukazuji prodavačce postupně na jednotlivé kousky. Ta ukládá sladkosti opatrně pomocí kleštiček do papírového sáčku, poté je zváží a vypočítá cenu. S voňavým nákupem v ruce poté pokračujeme v procházce pasáží. Cestou si vychutnáváme jednotlivé bonbony a vzájemně si sdělujeme, jakou že má ta naše pralinka chuť. Bonbony z pytlíku rychle ubývají a než přijdeme na konec pasáže, je již zcela prázdný.

Grand Place

Belgie, Brusel, Grand Place, budova radnice

Proplétáme se davem turistů, kteří zcela zaplnili uličku Colline a dostáváme se na okraj náměstí Grand Place, které je historickým centrem Bruselu. Stojíme v rohu náměstí a pozorujeme dělníky, jak nakládají na auta poslední zbytky kovové konstrukce hlediště, ze kterého sledovali diváci včera večer divadelní představení, odehrané na náměstí pod širým nebem. Postupujeme po dlažbě z žulových kostek a míříme k radnici, která náměstí vévodí. Krásná gotická budova je ozdobena špičatými věžičkami, desítkami soch a také bohatě zdobenými oblouky a římsami. Nad půvabnou stavbou pak ční devadesátšest metrů vysoká věž, na níž je umístěna pozlacená socha Sv. Michaela, patrona města. Na protější straně náměstí stojí další skvostná stavba a sice Maison du Roi, ve které sídlí městské muzeum. Tato budova je sice menší, ale neméně tak zdobná jako radnice a dokonce jí trochu připomíná. Usazujeme se na kamennou římsu u chodníku a pozorujeme náměstí. Většinu dalších staveb tvoří malebné cechovní domy, které ač mají každý jiné průčelí, vytvářejí spolu se dvěma dominantními budovami dokonale vyvážený celek. Okna většiny domů jsou vyzdobena truhlíky s květinami a fasády pak četnými pozlacenými ozdobami. Před mnohými z domů jsou také instalovány předzahrádky, ohraničené nádobami plnými barevných květin. Nyní pozorujeme frontu domů, stojících na východní straně náměstí. Tyto domy se právě opravují a jsou proto zakryty plachtou, na které je namalována jejich budoucí podoba. Tato malba je tak věrohodná, že při zběžném pohledu návštěvník ani nepostřehne, že jde o obraz. Ještě nějakou dobu sedíme a nasáváme atmosféru nejvýznamnější historické lokality Bruselu. Poté se zvedáme a okouzleni jeho půvabem odcházíme z náměstí, které je jednou z ikon města a dle našeho soudu je zcela právem zapsáno na seznamu kulturního dědictví UNESCO.

Čůrající chlapeček

Loudáme se uličkami starého města a směřujeme k dalšímu ze symbolů Bruselu. Cestou potkáváme skupinu mladíků oblečených do pestrých krojů a hrajících na různé hudební nástroje. Krátce nato procházíme také kolem obligátních živých soch, které se začínají objevovat už i v našich městech. Poté přicházíme na roh ulice Rue Etuve. Podle mapy by zde měl být umístěn Menneken Pis, ale nevidíme jej. Až poté co zvedneme zrak, konečně spatříme co hledáme.

Belgie, Brusel, Manneken Pis

Soška chlapečka stojí na kamenném podstavci a čůrá z výšky asi dva a půl metru do kašny. Překvapeně koukáme na bronzovou plastiku, která je mnohem menší, nežli jsme si představovali. Přes svojí malou výšku je Menneken objektem pozornosti celého houfu turistů, kteří zaplňují prostor před sochou a o překot si jí fotí. Čůrající chlapeček je oblečen do barevného úboru, který je jedním z mnoha stovek oblečků, jež obsahuje Mannekenův šatník. Tyto šatičky jsou uloženy v městském muzeu a sošce se oblékají při různých příležitostech.

Bleší trh

Procházka po centru Bruselu pokračuje. Nyní se vydáváme klidnými ulicemi směrem k náměstí Jeu de Balle, na kterém se již více něž sto let, konají pověstné každodenní bleší trhy. Zakrátko již přicházíme na okraj rozměrného obdélníkového prostoru, jehož celá plocha je pokryta plachtami, na kterých trhovci vystavují své zboží. Někteří z prodejců také mají svůj artikl uložený v kartónových krabicích, poskládaných do řad. Udiveni velkým množstvím vystavených věcí se pouštíme do prohlídky trhu. Spolu s desítkami dalších lidí procházíme mezi vystaveným zbožím a z pestrosti nabídky nám doslova přechází zrak. Postupně obhlížíme vystavené porcelánové nádobí a sošky, dřevěné masky z Afriky, nejrozmanitější potřeby do domácnosti, knihy, nábytek, koberce, obrazy, fotoaparáty, sklenice, lahve a spoustu dalších předmětů. Naší pozornost pak zejména upoutávají krásné starožitné předměty a rozličné rarity. Po čase se dostáváme na druhý konec náměstí a prohlídka trhu končí. Během ní jsme se přesvědčili, že pověst o bruselském trhu nelhala a že je to jeden z nejpěknějších bleších trhů, které jsme kdy navštívili.

Blog: Poznámky z cest
Téma: BELGIE
Názory k zápisku: zatím žádné