Almaty

Do deváté největší země světa Kazachstánu, letíme se společností Aeroflot z Prahy s mezipřistáním v Moskvě. Po příletu do Almaty musíme všichni vyplnit malý formulář a předložit jej u pasové a celní kontroly. Po vyfocení miniaturní kamerou, ještě dostáváme od uniformovaného celníka lísteček, který je nutné uschovat pro kontrolu při odletu ze země. Poté již nasedáme do mikrobusu a směřujeme do centra největšího kazašského města.

Kok-Tobe

Kazachstán, Almaty

Po ubytování v pěkném hotelu Kazachstan, se vydáváme na podvečerní procházku po Almaty. Kráčíme po rušném bulváru Dostyk a zakrátko dojdeme k Paláci republiky. V něm právě probíhá filmový festival, jak se dovídáme z poutače umístěného před palácem. Poté přicházíme k nedaleké stanici lanovky, která nás dopravuje na vrch Kok-Tobe. Z terasy ležící v sousedství stanice, pak z výšky jedenáctiset metrů pozorujeme město, které leží zhruba třista metrů pod námi a představuje se nám v celé své velikosti. Almaty, ve kterém žije přes jeden a půl milionu obyvatel, se dříve jmenovalo Alma Ata a do roku 1997, bylo hlavním městem země. V nastávajícím soumraku pozorujeme městskou zástavbu protkanou zelení. Dále skupinu výškových budov soustředěných v centru města a bulvár Al Farabi, který je plný aut. Nad celým městem, se pak vznáší příkrov šedivého smogu. Raritou je pět skokanských můstků, stojících v Almaty Ski Jumping Centr, jejichž siluety se tyčí na jižním okraji města. To má díky své poloze příhodné podmínky pro provozování zimních sportů a hostilo již nejednu významnou soutěž. Z vyhlídkové terasy se posléze vydáváme na procházku po temeni kopce, na němž se nachází zábavní park. Postupně míjíme ruské kolo, sousoší skupiny Beatles obležené lidmi, dále malou zoologickou zahradu, obří houpačku ve tvaru lodi a lezeckou stěnu, která do šera září svou sytě oranžovou barvou.

Kazachstán, pohled na Almaty z vrchu Kok-Tobe

Kazachstán, pohled na Almaty z vrchu Kok-Tobe

Cestou parkem narazíme také na kašnu, v jejímž středu se nachází ohromné jablko z růžového kamene. Jablko je totiž symbolem města a je od něj rovněž odvozeno jeho jméno. Oblast, v níž Almaty leží, je známá výskytem divokých jabloní, které jsou považovány za předchůdce domácího jablka. Na cestičkách mezi jednotlivými atrakcemi potkáváme skupinky lidí, kteří se na Kok-Tobe přišli bavit a kteří se na kopec dopravili především mikrobusy, zajišťujícími kyvadlovou dopravu z města. Kolem řady dalších atrakcí, které jsou nyní barevně osvětleny, se posléze vracíme ke stanici lanové dráhy. Ještě si prohlížíme panel s fotografiemi známých návštěvníků parku, mezi nimiž poznáváme například Stevena Seagala a poté nasedáme do lanovky. Cestou zpátky pozorujeme nasvícenou televizní věž stojící na kopci a také bobovou dráhu, vinoucí se po úbočí vrchu a osvětlenou stovkami světel.

Večeře

Ulicemi plnými zeleně se vydáváme na večeři a míjíme přitom četné restaurace a obchody. Většina nápisů nad nimi, je pak napsána azbukou. Ulicemi projíždí autobusy, trolejbusy a spousta aut různých značek. Kupodivu mezi nimi nejsou téměř žádné škodovky. Vozy této značky, jsem za celou dobu pobytu ve městě, viděl všehovšudy dva. Zanedlouho přicházíme do restaurace Thai, která je stylově zařízena. Po přivítání usedáme k dlouhému stolu, na němž je již na mísách připraven první chod a sice míchaný zeleninový salát. K zelenině přikusujeme baursaky, což jsou smažené neplněné koblížky z pšeničné mouky. Během předkrmu přináší obsluha nápoje. Kromě nealkoholických drinků, si lze bez problému objednat také pivo, víno či vodku. To mě trochu překvapuje, neboť jsem si myslel, že v zemi, ve které více než polovina obyvatel vyznává islám, bude podávání alkoholu omezeno. S obsluhou komunikujeme rusky, neboť ruština je zde víceméně rovnocenně užívána s kazaštinou. Po předkrmu následuje druhý chod. Na stolech nyní před námi leží talíře s čebureky, což jsou smažené taštičky ze slaného těsta plněné mletým masem.

Kazachstán Almaty, restaurace Thai, národní jídlo plov

Na řadu přichází třetí chod. Obsluha teď přináší na stůl mísy vrchovatě naplněné pokrmem, který připomíná rizoto. Jedná se o tradiční středoasijské jídlo plov, což je směs rýže, zeleniny, kousků vařeného skopového masa, pokrájených vařených vajec a kazy. To je koňské maso napěchované do střívka, které se po uvaření pokrájí na silné plátky, podobně jako naše tlačenka. Doposud podávaná jídla nebyla nijak odlišná od toho, co jsem již dříve ochutnal. Koňské maso jsem však ještě nejedl a tak si beru z mísy jen kousek kazy a nesměle jej ochutnávám. Brzy zjišťuji, že maso je chutné a tak si nakládám další porci. Také ostatní stolovníci se po počáteční nedůvěře pouští do jídla a tak pokrm z misek rychle ubývá. Plovu je však tolik, že ačkoli jsme již všichni nasyceni, na mísách ho ještě část zbývá. Číšník poté odnáší zbytek jídla a servíruje čtvrtý chod, jímž je čak-čak. Tento dezert je vyroben ze smažených nudliček z těsta, smíchaných s ořechy a medem. Během večeře předvádí část personálu hostům restaurace lidový kazašský tanec, charakteristický výraznými trhavými pohyby ramen. Na závěr přináší obsluha ještě konvice se zeleným čajem, který je tečkou za chutnou večeří, během níž jsme poznali některé místní speciality. Po kulinářském zážitku se vracíme do hotelu, čímž se končí první den našeho pobytu ve středoasijském Kazachstánu.

Blog: Poznámky z cest
Téma: KAZACHSTÁN
Názory k zápisku: zatím žádné