Olomouc – Suwalki

Den 2. – středa 16. 8. 2006

Mezi Olomoucí a Ostravou vlak nabírá pozvolna zpoždění, na hraniční přechod Petrovice u Karviné přijíždíme zpoždění o půl hodinky, což se mi vůbec nehodí, neboť mám ve Varšavě ráno jen necelou půlhodinu na přestup do vlaku do Litvy. Zde v Petrovičích má vlak pauzu asi 45 minut, neboť část vagónů přepřahají do jiného vlaku a navíc zde probíhá pasová kontrola. Doufám, že se to všechno zvládne rychleji a zpoždění se tím zmírní, pravdou je ovšem přesný opak. Stojíme zde více než dvě hodiny a vyjíždíme se zpožděním rovných 120 minut – místo ve 2:45 ve 4:45 h ! Tím pádem je naprosto jasné, že mi ve Varšavě vlak do Litvy ujede a to jede jen jeden denně. Jsem z toho otráven a několik stovek kilometrů od české hranice do Varšavy ani nespím, ale koukám z okna na nudnou rovinatou polskou krajinu.

Do Varšavy tedy přijíždíme s dvouhodinovým zpožděním a vlak do Litvy je samozřejmě dávno v tahu. Jdu na internet, který je na zdejším nádraží Varšava Wschodnia a zjišťuji další spoje. Do Litvy mohu ještě dnes jet autobusem, který je ale dosti drahý, navíc mám zaplacenou jízdenku vlakem přes celé Polsko. Čekám tedy asi 3 hodiny na nádraží a pak se vnitrostátním polským rychlíkem posouvám dále směrem k Litvě – do města Bialystok. Zde opět čekám asi dvě hodiny a jedu dalším místním rychlíkem do města Suwalki, které leží nedaleko litevské hranice. Dříve jsem odtud do Litvy stopoval, ale teď jsem líný chodit kilometry přes města na výpadovky a stopovat hodlám až ve Finsku. Je už zhruba sedm hodin večer, v Suwalki vlak končí a tak všichni vystupují. Na nádraží je mapa města a u té se zastavují a o svém dalším plánu diskutují finským jazykem tři celkem mladé holky s turistickými bágly na zádech. Oslovuji je, že jsou z Finska, ale trochu jsem se seknul – jsou z Estonska. Estonština je totiž finštině velice podobná a Estonci normálně Finům rozumí, asi jako my Slovákům. Holky byly na horách v Rumunsku a teď se vracejí domů do Estonska. Mají stejný problém jako já – co teď večer v polském Suwalki, když do Pobaltských států už dnes nic nejede? Jdeme tedy městem, prý asi přespí ve stanu někde za městem. Pak však vidíme dopravní značku „kempink 1800 m“ a jdeme do těch míst doufaje, že bude příznivá cena. Kempink nalézáme, je to takový soukromý kemp ve čtvrti rodinných domků, víceméně si ho udělal jeden muž ze své zahrady. Je tu možnost ubytovat se i v jakýchsi ubikacích, ale cena je drahá. Noc ve stanu však vyjde na přijatelných 20 zlotých či adekvátní částku 5 euro. Počasí bylo a je slunečné a jasné, proto volíme noc ve stanu. Vzhledem k probdělé noci ve vlaku z ČR do Polska rychle usínám.