Nejvyšší hora Moravy

Využíváme prodlouženého víkendu a vypravujeme se na severozápad Olomouckého kraje, abychom navštívili některá zajímavá místa Jesenicka. Za základnu pro podnikání výletů volíme město Jeseník, jehož prohlídkou náš pobyt začíná.

Město Jeseník

Jeseník má zhruba dvanácttisíc obyvatel. Město se stalo v roce 1996 nejmladším okresním městem České republiky, když byl po více než čtyřiceti letech obnoven okres Jeseník. Prohlídku města začínáme u Jesenické nemocnice, od které se Lipovskou ulicí vydáváme do centra. Zakrátko přicházíme k hotelu Koruna, zde odbočujeme do Revoluční ulice a ta nás přivádí na Masarykovo náměstí. Kolem rozlehlého obdélníkového prostoru stojí bezvadně zrenovované domy a celému náměstí pak vévodí renesanční budova radnice, která stojí uprostřed. Radnice s věžičkou a hodinami je rovněž nově opravena. Procházíme po kamenné mozaikové dlažbě na východní stranu náměstí a procházíme průchodem do Kostelní ulice, po které směřujeme na Zámecké náměstí. Míjíme novorenesanční kostel Nanebevzetí Panny Marie a blížíme se k Vodní tvrzi. Tato masivní strohá budova, ve které dnes sídlí muzeum, je obklopena zelení.

Česko, Jeseník, Masarykovo náměstí

Přicházíme k mostu, který se klene přes bývalý vodní příkop a vede ke kamennému vstupnímu portálu do muzea. Obcházíme parkem tvrz a vracíme se na Masarykovo náměstí. Průchodem na jižní straně se dostáváme do Průchodní ulice a před námi se objevuje průčelí kaple, která je součástí bývalého kláštera Voršilek. Procházíme kolem precizně zrekonstruované kaple, jejíž sytě červená fasáda září v podzimním slunci. Pak pokračujeme dál do Poštovní ulice, kterou se dostáváme na náměstí Svobody a vcházíme do parku ležícího uprostřed protáhlého náměstí. Procházíme pod korunami mohutných stromů, mezi kterými je na udržovaných trávnících instalováno několik kamenných plastik. V nízkých domech přilehlých k náměstí je umístěna řada obchodů a restaurací. Přicházíme na konec náměstí a odbočujeme na nábřeží řeky Bělé. Ocitáme se na autobusovém nádraží, které je i díky sousednímu supermarketu plné lidí. Pohledem na zalesněný Křížový vrch, který se vypíná za řekou, naše procházka centrem města končí a my se vydáváme za poznáním dalších míst Hrubého Jeseníku.

Výstup na Praděd

Naše první cesta vede na Praděd. Nejprve přijíždíme na parkoviště u motorestu Hvězda, které je jedním z výchozích bodů k výstupu. Zastavujeme u semaforu, který řídí kyvadlový provoz na silnici vedoucí pod vrchol. Necháváme si vystavit povolení k výjezdu na Ovčárnu a čekáme, až bude cesta volná. Výjezd směrem nahoru se uvolňuje vždy v celou hodinu. Na semaforu naskakuje zelená a my spolu s několika dalšími vozy vyrážíme vzhůru. Jako poslední se do kolony vozidel zařazuje i linkový autobus. Projíždíme dobře udržovanou silnicí plnou zatáček, která prudce stoupá na místo, kde stávala původní horská chata z druhé poloviny devatenáctého století. Bývala zde také salaš, podle které vznikl název Ovčárna. Po několika minutách přijíždíme na parkoviště. Platíme obsluze poplatek za vjezd, zaparkujeme a vydáváme se na Praděd. Tuto plochou horu s televizním vysílačem na vrcholu, máme nyní přímo před sebou. Postupně za sebou necháváme hotely Figura, Sabinka a vojenský rekreační hotel. Pak míjíme chatu horské služby a ocitáme se v divoké přírodě Národní přírodní rezervace Praděd. Cestou pozorujeme skaliska, vyčnívající z travnatého vrcholu, rozkládajícího se vlevo od silnice.

Česko, okolí Pradědu, pohled na Petrovy kameny

Právě Petrovy kameny, jak se tyto skály jmenují, byly při čarodějnických procesech probíhajících na šumpersku v sedmnáctém století, považovány za místo čarodějnických sabatů. Pokračujeme v cestě po asfaltové zásobovací silnici vedoucí na vrchol. Všude kolem rostou zakrslé smrky, jenž dokáží odolávat studeným větrům přicházejícím od severu. Nezřídka míjíme zcela uschlé kmeny stromů, pokryté šedým lišejníkem. Přicházíme na místo, kde se les rozestupuje a my máme před sebou pěkný výhled. Chvíli pozorujeme horskou krajinu a pak stoupáme dál po silnici, která velikým obloukem obchází vrchol Pradědu. Zakrátko přicházíme na rozcestí, ze kterého odbočuje cesta vedoucí do nitra přírodní rezervace. Pročítáme údaje na informační tabuli umístěné na rozcestí. V tom slyšíme od zatáčky silnice zvuk motoru a zakrátko již kolem nás projíždí dvě limuzíny směřující na vrchol. Vzhledem k tomu, že platí zákaz vjezdu do rezervace, je to pro nás dost překvapivé. Smrky rostoucí kolem silnice řídnou až zcela mizí. Na horské louce pokrývající vrchol hory, nyní ojediněle roste jen kosodřevina. Ze suché trávy nedaleko od silnice vystupuje kamenný útvar zvaný Tabulové skály. Míjíme tato šedá skaliska a pak již přicházíme na vrchol, jemuž vévodí štíhlá věž televizního vysílače.

Panorama Jeseníků

Stojíme pod vysílačem a v uších nám zní svist větru, který vysokou rychlostí doráží na věž. Vstupujeme do objektu a necháváme se výtahem vyvézt na uzavřenou vyhlídkovou terasu, umístěnou na věži ve výšce sedmdesát metrů. Vystupujeme z výtahu, přistupujeme k prosklené stěně a před námi se otevírá výhled na okolí. Přesto, že viditelnost snižuje oblačné počasí, je pohled na okolní krajinu úžasný. Pozorujeme lesy táhnoucí se až k obzoru. Místy je zeleň smrkového lesa protkána ostrůvky zlaté barvy. Ty vytváří usychající listí stromů, ozařované sluncem, které občas vykoukne z mraků. Přecházíme od jednoho okna ke druhému a pozorujeme v krajině jednotlivá místa, která jsou popsána na okenních tabulích. Několik kilometrů před námi směrem na západ, vystupuje ze zeleně lesa holý vrchol Mravenečníku. Pod ním pozorujeme odlesněný svah, tvořící hráz horní nádrže přečerpávací elektrárny Dlouhé Stráně. Nedaleko od nádrže ční do výše tři bílé stožáry větrných elektráren. Severním směrem pak vidíme vrchol zvaný Malý Děd a jižně od věže se rýsuje druhá nejvyšší hora Jeseníků, Vysoká hole. Postupně obcházíme kolem celé terasy a panoramatický pohled se uzavírá. Opouštíme terasu a výtah nás dopravuje zpátky do přízemí věže, kde se mimo jiné nachází také hotel a restaurace. Využíváme toho k malému občerstvení a posezení v příjemném prostředí. Poté se obohaceni o nevšední zážitky z výstupu, vydáváme na zpáteční cestu a opouštíme Praděd, nejvyšší horu Moravy, vysokou 1491 metr.

Blog: Poznámky z cest
Téma: ČESKO
Názory k zápisku: zatím žádné